Viktighetsordning på min utrustning

Emma skrev ett inlägg om vilken av hennes utrustning hon tycker är viktigast, alltså vilka saker hon prioriterar på sig i klädväg. Det var kul tyckte jag. Som hon skrev; skulle jag glömma någon av dom nedre så skulle det inte göra så mycket medan om jag glömmer någon av dom första sakerna så rider jag inte. Har utgått från när man INTE behöver typ thermobrallor och halsduk och mössa och sånt..
 
 

1. Hjälm – Helt klart krav. Skulle aldrig rida utan ens på en häst jag litade till 110% på. Gjorde det på min medryttarhäst Lucas men det är nog undantaget som bekräftar regeln. Blir nervös bara man behöver ta av hjälmen på ryggen om man måste fixa nåt under ridturen. Har haft 2 hjärnskakningar varav en från häst i hjälm, känner att det räcker. Skulle kunna vara utan på photoshoot men skulle inte göra typ galopp över sommaräng utan.
2. Handskar – Händer inte ofta att jag glömmer det men HATAR att rida utan, får skav typ efter två meter utan. Känner också att jag blir mer osäker "i händerna" ute och spänner mig mer då och får sämre och hårdare händer. Favoriten är Roeckl men andra går bra förutsatt att de har den typen av "kladdigt" grepp. Är väldigt petig med insidan av ridhandskar.
3. Ridskor – Jag är Team Ridsko över stövlar any day (fast jag kanske får ändra mig nu när jag fått Tretorns) och har de alltid förutom på vintern då jag har nån typ av boot/känga för att det är kallt. Kan rida i sneakers (dvs klacklöst) nån slarvrunda på sommaren men det är inte vanligt. Bor och lever i mina Ariat som jag haft i 8 (!) år. Undra på att de börjar släppa lite i sömmarna nu.. Skulle aldrig kunna tänka mig ett annat märke.
4. Ridbyxor – Fattar ej folk som gillar att rida i mjukisbyxor. Jag vill ha stöd och älskar f ö ridbyxor. Det är ju som leggings fast ordentligt. Ibland tar jag inte av dom när jag kommer hem.. :) Får jag välja och måste jag punga upp plånboken blir det helskott för att man får bättre grepp men älskar även mina Back 2 Back-halvskodda. De är snarare mina alternativ till mjukisbyxor och väljs om jag inte tänkt göra nåt speciellt & nu på vintern. Vid seriösare jobb är det absolut helskott.
5. Shortchaps/Gaiters – Vet inte vad det är för skillnad, allt är shortchaps för mig men ni fattar. Absolut min favorit så man inte får ont av stiglädrerna och man får bra stöd när man rider, samt kan ta av efter (& inte ha på före när man kanske sitter på huk bredvid hästen).
6. Ridsockar – Måste om jag inte har #5, annars åker byxorna upp ur skorna. En av de få chanser man har att spica till outfiten lite i stela konservativa hästklädesvärlden. Brukar köpa fina knäsockar på HM och ha som "ridstrumpor". De nöts snabbare men det kan man ta.

7. Tröjor – Tröjor spelar roll. Brukar ofta ta nån med roligt tryck på för jag jobbar på kontor och kan inte ha dom där så jag tar dom så dom kommer mer till användning. Tjockare tröjor beror på årstid. Ofta får min ridgarderob "ärva" privatkläder som fått hål eller fläckar på. Jackor osv är ju främst vid behov så det är ju såklart viktigt på vintern men det är inte ett alternativ att rida utan, så.. Vår och höst är väst nog snarare #5 dock, älskar väst i stallet - men inte privat. Lite lustigt. Har dock tänkt på det lustiga i att Hööks säljer så mycket "vanliga" tröjor till överpriser, borde finnas mer funktionmaterial för hårda jobbpass. Kommer vi dit och om man skulle ta nåt hårt jobbpass så jag också svettades skulle jag inte dra mig för att låna ett träningslinne från gymgarderoben men som sagt, det spelar inte så stor roll när man är hemma eller i skogen.

 

 
Ridoutfit från i höstas; halvskodda ridbyxor & Hunger Games-knästrumpor = inget megaseriöst pass denna dag. Väst är måste vår/höst för mig. Tröjan är en Championjacka som jag hade i högstadiet som liten, nu är det en stalltröja.
 
 
Standardutrustning på 90-talet. Detta var min stalltröja och så de obligatoriska gummistövlarna + hjälmen med plastöronringarna. Här var det inget matchande inte. Och vi hade nåt som kallades "vojlock". Här på ridskole/ridlägerponnyn Charlie på Stråkanäs 4H-gård. Är väl i Ponnyakutenålder här. ;)
 
Dagens standardutrustning på sommaren; hjälm, random tröja med tryck, ridbyxor, strumpor & Ariat-ridskor.
 
 
Höstoutfit; som ovan fast med varmare tröja & väst på. Vanligare med shortchaps pga lite extra värme också (vanligare med sockar på sommaren pga aningen svalare).
 
Samma som ovan. Långärmad t-shirt är en ny favorit som kommit senaste åren, i synnerhet när det är kallt men fortfarande inte vinter så man kan ha den under en tjockare tröja och vara lite klädd, men inte helt bar om armarna om man drar upp för att vara mindre klumpig.
 
#1 - hjälmen såklart! Speciellt när den är såhär snygg.
 
 
Mindre konventionell outfit ;)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0