Högergaloppen

Såhär är det. Honey tar inte höger galopp på fattning. Hon går hellre förvänd galopp i höger varv (dvs vänster för er få som inte är hästnördar som läser här). Hon tar höger när man longerar såklart och våren 2012 red jag lektion om just det och fick testa att först ställa henne utåt & fatta (gick inte), sen lägga på att rida lätt på fel ben, snabbt ner & fatta (gick inte) och sen lägga på att snabbt svänga henne till höger så hon MÅSTE ta rätt. Det funkade, Marika som jag red för tänkte att hon kanske vart med om nåt och sa att vi skulle försöka galoppera henne i höger för att ge henne självförtroende där. Efter lite jobb på banan just så tog hon höger ibland ute, ibland bara tog hon den, men själv. Men vi fick aldrig till nån fattning.
 
Sen ska det väl sägas att vi inte direkt tränat henne kontinuerligt. Den träningen var på våren & på sommaren därefter stod vi på bete utan ridbana, vi tränade lite på hösten sen och sen krashade jag bilen och kunde bara rida en dag i veckan och då ville jag ärligt talat bara ha kul och inte fokusera på det. Då började Johanna också leta fodervärd så ja, det var väl inte prio 1 hos nån av oss. Och sen hon kom hem har det vart fokus på kondis & muskler och sen blev jag sjuk blabla (fick fö INGEN huvudvärk av galoppen idag wiihoo!). Hon är inte klar än men hon börjar vara lite musklad nu iallafall och vill inte bara springa hela tiden.
 
Häromveckan hade Helena i stallet vart på träning med sin 5-åring Sudden som också tycker att höger galopp är svårt (men mest för att han är 5 förmodligen :)) och då hade instruktören sagt åt henne att bara sitta till ordentligt på vänster sitteben och bara släppa fram honom. Så jag gjorde också så idag. Och så gick det. Och så bröt jag av och testade igen. Och det gick. Och sen testade jag igen och då gick det inte men då hade jag svagare sittben så vi testade igen, tryckte till med sittbenet. Höger. Vände vid Göranstorp, testade igen. Höger. Sen satt jag typ och grät hemåt. Ville mer men slutade där för att det funkade. Orkade dock inte vänta med att SMS:a Johanna tills vi kom till stallet.
 
Hon var jävligt springig idag och lyssnade inte så mycket så jag blir paranoid att det inte ska funka imorgon, eller att det bara var slump för att hon var het. Men sen skällde Anders & Helena ut mig på Facebook så tydligen ska det funka imorgon igen :)
 
När jag tänker på det är det ganska logiskt att detta gör en förändring, för iallafall har jag ALDRIG haft fokus på sittbenet i fattningen. Jag har fattat som man gör på ridskola dvs fokus på inner sittben en bit fram. Googlar man på galoppfattning får man lika många lösningar som Googlesvar men nästan INGA säger nåt om sittben. Och det var det min CR-tränare sa till mig ang herr Honeys galopper, att jag måste öva fattningen mer och PUSHA på honom bakifrån, inte bara luta mig framåt. Och det är samma problem på övningar man läser i tidningar. Skänkel hit och tygel dit MEN HUR SKA JAG SITTA. VAR SKA JAG ROTERA KROPPEN. VARFÖR STÅR DET INTE.
 
Några övningar vi inte provat som jag också tror kan funka är:
1 - galoppfattning ur svag skänkelvikning
2 - galoppfattning ur svag sluta (eller jag testade idag och det gick inte men jag testade bara en gång och hon gick bara sådär i sluta så jag hade nog kunnat göra det bättre)
3 - rida en liten båge inåt (om man tänker sig att man går på ett spår), bara några steg och sen ut igen, fattning när hästen går ut/mot skänkeln. 
4 - titta utåt
 
Den fjärde där innebär ju indirekt att ytter höft kommer bak och därmed ytter sittben. Samma med den klassiska "ytter bak/inner fram" eller "inner höft fram" - vad händer då? Jo ytter sittben kommer bak. Det är så logiskt när man tänker på det! Men ingen pratar om sittbenen. Haha CR har förstört mig. Eller räddat mig. Jag tror och hoppas verkligen att detta är nyckeln. Och 1-3 har alla samma effekt på hästen - allt handlar om ytterbenet. Läste nåt också om att rida öppna just innan så hästen har det i huvudet att stoppa det bakbenet under sig. Häromdan slog det mig även att JA SJÄLVKLART är det höger galopp som inte funkar - vänster bak ska in och vänster bak är ju vita benet aka det helvetesben hon alltid blir dålig i om hon blir dålig i benen. Det är där hon får mugg eller sträcker sig. Och hon är ju expert på smärtminnen (hej ryggen) så ja det är klart att det är det benet som inte vill in.
 
HOPPAS HOPPAS detta är nyckeln. Det vore så jävla bra om vi kunde muskla henne mer jämnt. Och rida rätt galopp ute och inte bara trilla in i den på banan. Fan, det SKA gå att få till detta i år. På banan finns det många tips men det vore sååå bra om vi kunde få till detta även ute, nu. Inte till våren. 
 
Ursäkta. Var bara tvungen att tömma hjärnan lite. Kommer bli lite besviken om det inte går imorgon och kommer var supernervös första galoppen men jag tänker inte ge upp om det inte går. Så det så!
 
 


Kommentarer
Linda

Mayan har precis samma problem för att hon är svagare i vänster bak. Men nu 23 år senare har hon iaf börjat ge galoppanslag åt höger. :-)
Och Stråla har ju haft problem med galoppen överlag.
Bara man hittar sin grej i alla tipsen.

Svar: Ja det är ju det. Roligt att det kan släppa i så "hög" ålder, Honey är ju 13 i år så man tänker ju på om man kan lära en vuxen hund sitta. Men hon kan ju, hon ska bara lära sig att ta det när vi ber.
Borrowed Hearts

2014-02-01 @ 08:36:06
URL: http://stjarnstralar.blogg.se
Linda

Jo, jag har ju alltid tänkt att det inte är nån ide för att hon är så gammal. Men det är det tydligen.
Jag har slutat räkna bort tanten nu för hon tydligen en tjurig rackare.

Svar: Vad kul! :)
Borrowed Hearts

2014-02-01 @ 16:11:06
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0