Vad är ett nördkonvent?

Nu har jag äntligen fått Rikstankarna avstängda för nu har något annat ockuperat skallen. Ikväll åker jag till England t o m måndag och jag har inte hunnit förtidsinställa inlägg så istället tänkte jag gå utanför hästbloggen och berätta om vad jag ska göra. Jag har flera intressen och hobbys men framför allt tre dominerar min värld och kanske framför allt min plånbok - och jag likställer de ganska starkt. Jag skulle inte kunna eller vilja leva utan vare sig hästar, bandet Kent eller att åka på science fiction-konvent. Eller som jag förenklat brukar säga till mina jobbkollegor; nördkonvent. För det är inte alltid science fiction, om ofta.

Konventen jag åker på fokuserar ofta på en eller ett par tv-serier och gäster är skådespelare från serien, och ibland även manusförfattare eller annat "behind the scenes"-folk. Ibland är det större skådisar men ofta är det lite mindre karaktärer. De skådisarna är oftast roligast, faktiskt. Första kvällen är det "meet & greet", då sitter man runt ett runt bord och så vallas gästerna mellan och man sitter och småpratar med dom. Sen är det fest. Andra dagen så är det autografsskrivning, fotografering och Q&A dvs frågestund. Och sen är det fest. Med maskeradtävling, då många klär ut sig till karaktärerna från den aktuella (alt andra) tv-serien. På tredje dagen är det mer foto & mer autografer & mer Q&A. Det är allt ifrån 200-2000 gäster på konventen och alla måste ju få sin autograf. På söndagarna brukar ligga ett härligt bakfullt lugn över konventet. På kvällen är det avskedsceremoni då gästerna säger hejdå, och sen är det fest igen. Generellt stannar man alltid uppe till minst 3 (vanligtvis 5) på söndagsnatten. Alla jag åker med på dessa konvent har jag lärt känna på tidigare. Ikväll när jag kommer till England ska jag bo hos Steve & Susie som vi lärde känna för två år sen, de har blivit riktiga bästisar och är världens gulligaste. Mina franska kompisar Emelie & Bénédicte träffade jag genom andra vänner på ett konvent 2009, och har bott hemma hos båda dom i somras när jag var i Paris. De är bland mina närmsta vänner. Sen känner man alla "stammisarna" som kommer på de flesta konvent, och så lär man nästan alltid känna nån ny. Det är även annat folk där från hela Europa; England, Frankrike, Belgien, Sverige, Israel.. Det är helt fantastiskt och det är SÅ roligt. Jag är alltid helt euforisk när jag är där.

Denna gång är det ett event runt fantasyserien Game of Thrones, fast det är även där en skådespelare som vart med i Spartacus & Arrow. Jag har tidigare vart på flera olika event för serierna Buffy, Angel, Firefly, Leverage, Doctor Who, Torchwood & Battlestar Galactica, många gånger för samma serie. (Det här är t ex andra Game of Thrones-eventet) Såhär kan det se ut:

Med väldens trevligaste Matt Smith från Doctor Who 2012.
 
 
Med Maisie Williams & Miltos Yerolemou från Game of Thrones 2012. Milos festade med oss på kvällarna och gav oss billigare teaterbiljetter till en pjäs han var med i.
 
 
Gigantiska Rory McCann från Game of Thrones, som är otäck i serien men så underbar & trevlig på riktigt.
 
 
Med Christian Kane & Aldis Hodge från Leverage (Christian var även med i Angel) 2011.
 
 
Med James Callis från Battlestar Galactica (han är bl a även med i Bridget Jones-filmerna) 2009. En av de artigaste och mest geniunt trevliga skådisar jag träffat. Han tog alla i hand före man tog foto.
 
 
Med ljuvligt sarkastiska och vansinnigt roliga Sean Maher från Firefly 2009.
Han ska snart även börja vara med i Arrow.
 
 
Mitt första konvent 2004, med David Boreanaz (Angel & Bones) & James Marsters (Buffy, Angel). På den här tiden hade jag handsvett och var så nervös så jag skakade när jag tog bilder eller skulle prata med skådisar. Nu för tiden är jag mycket mer avslappnad, om det inte är en jättestor gäst som Matt Smith ovan. (Han är inte så känd i Sverige men är en av Englands största skådespelare)


Kommentarer
Valross

Geek power! :D

2014-02-26 @ 21:57:17
Elin

Inte det minsta avundsjuk. . Inte då >. < Hoppas du får en fantastisk resa. Jag får leva ut mina nörderier genom dig.

2014-02-26 @ 22:24:50
URL: http://beautyalices.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0