Om att tävla med häst & om Ridtravarförbundet

Jag tänkte börja inläggen om Riks med att förklara vad Rikset är och vad Ridtravarförbundet är. Jag kommer även försöka förklara det för er jag vet läser som kanske inte har koll på hästar & tävlingar så ni som kan får stå ut med det. :)
 
Om man vill tävla mot andra med häst (alla vill inte det, jag har inte velat nånsin förrän nu och har ridit sen jag var typ 5) i engelsk ridning finns det två alternativ. När jag skriver här om vad som gäller i tävling menar jag främst engelsk ridning, jag har ingen koll på trav, galopp, Islandshästar eller Western t ex.
 
Antingen kan man tävla i "Pay & Jump/Pay & Ride" (P&J/P&R) som är en träningstävling. Allt är som på en riktig tävling men det ger inga "officiella" meriter eller uppklassningar. Allt som krävs här är att hästen är vaccinerad i princip. Man kallar det ofta att träna på att tävla. Eller så kan man tävla inom Svenska Ridsportförbundet (SvRF) på olika nivåer av tävlingar. För att få göra detta behöver du som ryttare Grönt Kort. Det anordnar de flesta ridklubbar en eller ett par gånger per säsong eftersom många barn vill tävla. När man gjort det löser man en licens för sig själv, och man måste även lösa en licens för hästen. Dessutom måste man välja en klubb att tävla för, det går inte att tävla "solo". Man får välja vilken som helst (men det blir lite konstigt för mig som privatryttare som inte tillhör någon klubb). Kort sagt, det kostar en hel del. För att tävla ska du alltså vara riktigt intresserad av det. Gör du det mest för skoj så brukar P&J/P&R räcka.
 
Kahl Drogo från Game of Thrones på OS i London.
Men hans klädsel följer inte tävlingsreglementet.. ;)
 
Förutom licenser & kort ska du sen givetvis ta dig till tävlingen (dvs hyra transport om du inte har nån men långt ifrån alla har det), du kanske måste köpa någon utrustning eller rida lektioner, väl på tävlingen finns det många attiraljer som gör tävlingslivet lättare och då kostar det pengar. Sen kostar det även att tävla, per klass man rider. Om man ska tävla på en tävling i flera dagar kallas det ett meeting och då behöver man hyra stallplats och även bo nånstans själv. Ja, som ni ser är det där med tävling ingen billig grej. och då är det inte ens billigat att ha en häst från början. De flesta som tävlar vill bli bättre och bättre, nå toppen. Det är naturligt. Men faktum är att de flesta tävlingar är en minusaffär i kassan. Dock är det få som gör det för någon pengavinst (man ska upp på hög nivå innan det ens är tillåtet att vinna pengar).
 
Jag har tävlat exakt 1 gång (minus några ridlägershopptävlingar) i en s k Pay & Jump. Fast jag är så gammal att det var 15 år sedan och då kallades det Clear Round. Jag & min medryttarhäst Ragge vägrade ut oss på sista hindret men det var ändå en vansinnigt rolig dag minns jag. Sen slutade jag på ridklubben inte långt efter och sen har mitt tävlingsintresse åkt berg&dalbana, alltfrån att det är kul till ett förakt & fördomar om rosettgalningar som inte bryr sig om hästen. Jag skulle nog aldrig ha ekonomin eller drivet att tävla inom SvRF. Tävlingsregelementena är enligt min åsikt dammiga och omoderna och det är för dyrt för en hobbyryttare.
 

 
Jag är medlem i Svenska Ridtravarförbundet. Det finns många olika hästklubbar, föreningar & förbund när det kommer till hästar. De flesta är inriktade antingen på grenen man vill rida (som t ex hoppning eller western) eller på hästens faktiska ras (Islandshäst, Andalusier). Det senare är dock inte lika vanligt i Sverige tror jag, har inte riktigt koll på det. Islandshästar har t ex tävlingar i just de extra gångarterna som deras hästar har, tölt & pass. Ridtravarförbundet är dock varken eller. Ridtravarförbundet består av folk som jag, som brinner för travhästar som omskolats till ridhästar. Syftet med förbundet är att skapa förutsättningar för en alternativ karriär för travhästen vid sidan av travbanan och både varmblodstravare och kallblodstravare (sammanslaget kallat "ridtravare") är välkomna. För att få tävla inom Ridtravarförbundet ska hästen vara vaccinerad, registrerad på Svensk Travsport & så måste man vara medlem. Det är med andra ord väldigt likt en P&J/P&R, fast du måste ha en fd travare att rida på.
 
 Honey är en varmblodig travare.
 
 
Besten & Rauen är båda kallblodstravare.
 
Ridtravarförbundet har varje år en "stor" tävling som kallar Riksmästerskap (förkortat Riks) och det är förbundets "SM" kan man säga. Det är ett väldigt litet förbund så alla får vara med. Förra året var yngsta deltagare tretton och mest oerfarna häst hade inte vart av travbanan länge. Man tävlar i olika grenar (jag ska berätta dom i ett annat inlägg för annars blir det så långt) och beroende på antal deltagare kan det också delas in i olika klasser  så yngre hästar (upp till 17) tävlar för sig och äldre hästar (18+) för sig, och även varmblod & kallblod för sig. Alltså kan det vara flera vinnare i samma höjdklass i hoppningen, till skillnad från vanliga tävlingar där man sällan tävlar med äldre hästar. Det finns dock maxhöjder i hoppning för väldigt unga & lite äldre hästar just för hänsyn av deras ålder. Svårighetsgrader verker men vanligtvis finns det plats för alla genom att ha från Lätt E Dressyr som bara är ett enkelt skrittprogram, till Lätt A (även om vissa kan högre). Hoppningen är vanligtvis från 50cm och upp till 120 tror jag. Jag hoppar inte så högt så jag kan inte alla detaljer där så bra :) Den som är med i & gör bästa sammanslagna resultat på Riksmästerskapet vinner ett Meetingpris.
 
Så varför vill jag då tävla? Ja, jag vet inte, men jag tror att det är en del i det travarhjärta som bara växer och växer i mig. Jag red länge och kände att jag inte hörde hemma nånstans. Jag var inte enbart hoppryttare, dressyr var tråkigt (OBS tycker jag inte idag men skulle aldrig kunna rida bara dressyr), western verkade kul men var aldrig min grej. Fälttävlan & Working Equation verkade kul men är båda relativt undangömda grenar. Och alla mina medryttarhästar var kallblodstravare, för enda sen Finstrimma på Ponderosa 4H-gård har det vart min favoritras. Men ändå föll inte kronan ner förrän bara några år sedan och nu, nu känner jag att jag hittat hem. På rätt häst är allt roligt, och på rätt häst kan man göra allt. Och rätt häst för mig är före detta travhästar (varför det är ett helt annat inlägg). Så jag vill vara med på Rikset inte främst för att vinna några rosetter. Det tror jag & förväntar jag inte mig göra. Jag vill bara vara där, bland alla andra som brinner för sina vackra "ridtravare", och jag vill ha min fina medryttarhäst och visa hur fin hon är. Så det är hela grejen i sig jag är mest pepp på. Tävlingen är nästan det mest ointressanta.
 
Jag & Finstrimma 1995


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0