Oväntad reaktion

Har en lite dålig dag. Igår blev bara kaputt hela dagen och jag vaknade på dåligt humör idag. Försöker dock vända dagen genom att vara trevligare än jag känner mig och planera in bra saker. Skulle ätit middag med min kompis och hennes nya bebis kl 17 men jag bad att få flytta fram det till 18 för jag måste få träna idag. Bara springa en halvtimme, MÅSTE få endorfiner idag!

 

På tunnelbanan i morse möter jag en kollega, vi känner varann nog så vi småpratar men har aldrig jobbat ihop jättemycket, så det är rätt ytlig jobbekantskap. Bla bla har du haft semester, jaha första veckan, mm ja så är det, har du haft nån, nej bara strödagar men jag ska ha två veckor snart, jaha ska du bort osv. - Nej, jag har skaffat häst så jag ska vara hemma första tiden med henne.

 

För icke hästfolk kan man inte exakt börja förklara vad det innebär att vara fodervärd, jag gör det egentligen bara om jag får följdfrågan ”vad kostar det att köpa en häst?”, men även då är det av nån konstig anledning svårt för dom att förstå. Folk fattar inte riktigt vitsen. Så det är enklare att bara säga att jag skaffat häst (det är ju inte direkt ljug heller). Vanligaste reaktionen från icke hästmänniskor jag fått är ”jaha vad kul” (med eller utan inlevelse, beroende på vem som säger det) följt av ”vad kostar det”. Det är otroligt fascinerande tycker jag. Det är väl lite för att hästar fortfarande anses vara en rikemanssport antar jag men jag tycker det är lite weird. Om nån köper en hund är min första följdfråga inte ”vad kostar det” utan snarare ”vilken ras”. Jag brukar med skämtsam ton svara ”hur långt är ett snöre?” på den frågan.. :)

 

Det som var så kul var att den här kollegan, som jag som sagt inte alls är särskilt nära, inte alls sa så. Hennes första reaktion var ”men GUD vad kul!” och hon verkligen lyste upp och tyckte detta var helt fantastiskt! Vad kostar det-frågan kom visserligen, men mitt i samtalet och var snabbt över, sen ville hon veta namn och färg, det tror jag inte nån annan frågat nån gång. Det var en så oväntad reaktion från en oväntad person, jag blev så himla glad. Börjar åter igen ha funnit mig vid tanken på det som ska hända och jag tycker fortfarande September är såååå långt bort, men när jag får en sån här reaktion blir jag pirrig igen. :)

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0