Intervaller med nattmössan nere..

Idag var jag mindre virrig i stallet :) Allt gick i precis rätt takt också, även fast jag tog mig tid med henne på gången & ute så hann jag lätt med det jag skulle innan bussen gick (fast jag fick skjuts hem av Anders ändå). Pilen stod i mittengången och Grann vid hennes box så jag ställde henne mellan foderkammaren & Pålles box, lös. Det gick riktigt bra! Efter några korrigeringar stod hon still. Det är varken hennes eller min favoritplats att stå på men vi kanske får börja där och utöka sen. 
 
Hon är inte helt öppen mot mig och testar mig lite (vill t ex inte lyfta framhovarna, gjorde hon när jag började rida henne med), men det ju går över. Annars är hon ju lätt att hantera så där är jag inte orolig även om vi inte är där vi var när hon for, mentalt. Det kommer. Hade henne även lös vid sadlingen, först slängde hon bak huvudet mot mig när jag bara drog första hålet men då röt jag till och efter det slängde hon bara med huvudet & surade när jag drog sadeln runt om.
 
Red inte på banan idag, eftersom det inte blir någon tävling pga transporthärvan. Beslöt istället att intervallträna ute, men först ville jag ha henne rund och låg & att hon skulle jobba med ryggen. Det tog ett tag, och inte höll det länge. Sen körde vi skritt/travövergångar nästan hela vägen till Göranstorp, 8 steg skritt, 8 trav. (Det var målet iallafall..) I början rusade/tvärnitade hon bara, sen kom hon in i rätt tempo och gled fint in i trav och ner i skritt.. sen tappade hon igen efter ett tag. När det blev jobbigt antagligen. Och så jobbade vi på. Testade nån galoppfattning men det blev bara hetsigt & slarvigt så jag gav upp det rätt snabbt. Även hem blev det främst skritt/travintervaller men hon var så stissig då att det fick bli längre skrittsträckor tills hon kom ner på jorden igen, då gled hon mjukt in i traven. Känns ju som att man knappt ridit alls när man ridit så, men hon var svettig under schabraket & på halsen efter så då kändes det iallafall lite bättre, hon hade verkligen jobbat! Kan ju vara lite svårt att känna hur mycket hästen verkligen gör det ibland.
 
Inte helt nöjd, men det är mest att jag är frustrerad tror jag. Det är så konstigt att rida henne såhär ur form, hon är ju stissig & rusig för att det är lättare än att jobba. Hon har vilat & vart sjuk några gånger tidigare men hon har aldrig tappat såhär mycket, det är verkligen häpnadsväckande hur fort det kan gå. Hon gillar dessutom att göra intervaller, så bara det att de inte funkar som de ska säger nåt också. Men det är väl bara bita ihop och fortsätta! Så det gjorde nog inte så mycket att det inte blev nån tävling just nu (även om vi bara skulle ställt upp i skrittklass).. Ska nog jobba henne på banan mina dagar istället för att stressa upp henne med att fara ut tror jag, tills hon orkar lite mer. Ska vi ut får det bli i skogen & klättring så hon får rump- & ryggträning, blir nog sådant på lördag tror jag, och så kör vi banan i veckan. Det blir nog bra. Till slut. Jag försöker se det som att detta är bra träning för den dagen man har egen som blir sjuk och faller ut och man får börja om på noll på.
 
När vi kom hem fick jag säga ifrån ett par gånger när hon gick iväg från där jag ställt henne, jag låtsades vara upptagen med annat just för att se om hon skulle gå iväg. Men till slut körde hon travarslängen och stod still. Mycket duktig tjej! Stretch och så in i boxen, sen myste jag lite med Valle som stod på gången.
 
Nalle-Valle med världens mysigaste mule. <3


Kommentarer
Linda

Har hon bara stått hos fodervärden?

Svar: Jag vet inte riktigt hur hon blivit riden där men hen har nog tagit det ganska lugnt. Hon går ju att rida men har tappat rätt mycket muskler & kondition.
Borrowed Hearts

2013-10-31 @ 23:16:29
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0