Det viktiga snöret undertill..

Gud vad mycket smarta sadelgjordar det finns.
 
 
Det är verkligen en del av utrustningen jag inte är så jättebra på! Googlar man lite på det är vanligaste frågan "resår eller inte resår". Förespråkarna pratar om flexibilitet, motståndarna menar att hästen aldrig får nån vila från gjorden i inandning (det finns säkert fler argument). Sen gillar även många resår för att det är lättare för människan. Jag kan inte förespråka för vad som är bäst men det sista kan jag skriva under på, herr Honey hade en anatomisk lädergjord med resår i kanterna och det är verkligen mycket lättare för mig som människa. Många skriver också om risken att dra gjorden för hårt med resår men då kanske det mest är ridskolebarn tänker jag. Men spänner ju inte över vad man behöver men det får ju inte vara för löst så man sitter & vickar. Precis lagom.
 
Sen finns det raka, anatomiska, läder, tyg, tunnlar av alla slag, magplattor för hopphästar (lärde mig nyss att man har det för att skydda från sparkskador om hästen drar upp framhovarna för högt under magen, där ser man) och så finns det massa "specialare" som ska vara bra vid sadeltvång, som Honey har. Eller jag vet inte om det är "riktigt" sadeltvång för hon är inte sån som stegrar & svimmar, plus att hon hatar vad man än lägger upp på ryggen, just när man lägger upp det. Det blir samma reaktion oavsett om det är ett schabrak, en sadel eller ett lätt fleecetäcke. Sen är det liksom lugnt, man kan pilla med sadel och täcke, sitta upp och så, då är det är inga sura miner. Men det är klart att det är värst när man ska dra sadelgjorden. Tror att det är mest för att hon har känslig rygg vid kyla & så, och är rädd om den. (Ja hon är kollad i rygg med jämna mellanrum, sadeln passar blabla)
 
Generellt sadlar jag alltid på samma sätt; några hål i taget, göra nåt annat ett tag, ett hål till höger, plocka undan borstrna, ett hål vänster osv. Tycker det är trevligare även mot en häst som inte har problem med sadelgjord, än att gå från 0 till 100 & alltid från samma sida. Sen vet jag inte om det verkligen gör nån effekt att dra på båda sidor på en rak sadelgjord som Honey har, men det känns.. jämnare. När hon kunde stå stilla lös i gången (hon har tappat det lite) upplevde jag även att det gick lite bättre när hon fick vara helt lös. Sitter hon fast kan hon blotta tänder men är hon lös är hon "bara" surig. Behöver jag dra sista hålet uppe i sadeln ser jag till att jag ska göra det från höger sida och inte från vänster som man lär sig i ridskolan. Jag är nämligen högerhänt så det är lite lättare då. ;)
 
Varför ser man inte såna vita tyggjordar som Milton hade nu för tiden tro?


Kommentarer
Linda

Mayan gillar inte heller att bli sadlad för hennes del är det dåliga erfarenheter med smärtminne trots att det är över 10 år sen hon hade en dålig sadel.

Svar: Mmm kan ju ha att göra med Honeys misskötselhistoria också.
Borrowed Hearts

2013-10-30 @ 13:35:18
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0