Är elakhet ärftligt?

Många är de gånger har jag sett på den lilla näpna tjejen som heter Honey Bird Twitter och tänkt "hur fan kunde nån misshandla dig? Du som är så liten & söt?". Ja, självklart är hon ingen ängel. Temperament har hon, och hon är smart. Vet precis vad som funkar när & inte. Det är visserligen ofattbart att man skulle kunna slå NÅN häst för mig. Men absolut inte henne. Men idag så trillade jag ner i ett internethål som fick mig att fundera på hur den sjuke jäveln som gjorde det kunde tänkt. Det handlar om hennes pappa, Wall Street Banker.
 
Honey
 
Nån i Facebookgruppen "Ridtravare" lade upp foton på sig & sin häst som hette något med "Banker" på slutet. "Åh, det måste vara en halvbror till Honey" tänkte jag & det var det ju. Sen i kommentarerna hade ägaren diskuterat med en annan tjej ang temperament och den andra tjejen var glad att höra att han hade fint lynne då "många säger att den hingsten ger bara idioter". Va, gör dom tänkte jag. Jag vet bara att han var en jävla bra travare och har väldigt mycket avkommor. Efter lite snabbt googlande hittade jag in på denna gamla tråd på Buke. OJ vad det är intressant läsning. Jag rekommenderar verkligen läsning av samtliga 11 sidor faktiskt.
 
Orkar ni inte får ni cliff notes här (men läs gärna ändå vid tillfälle); Nästan alla där är totalt överens om att denna hingst är ett livsfarligt psyko och bilderna nedan som jag tagit därifrån visar att många som hanterat honom tycker likadant. (Linda, nånstans i mitten nämner dom även att Big Spender bara ger mongoavkommor också..) Han beskrivs att attackera människor genom att hugga mot knäna, man måste vara två-tre för att leda honom, har satt folk i rullstol (?) etc. Han är också lömsk, biter inte 17 första gångerna men 18:e. Smart är han också. Och de flesta av hans avkommor blir dumma & elaka. Ja, det är orden som används. Dum. Elak. En avkomma var "född galen".
 
 
 
 
 
 
 
Ja ni ser ju onskan brinna i hans ögon. Elakheten.
 
 
 
 
Vilket föl föds elakt? Totalt ond från dag 1? Men när nån försöker påpeka att det nog har med hantering att göra får de höra att dessa avelskunniga Bukefalosianer minsann blir mörkrädda över detta tänk, WSB:are är elaka, punkt. I synnerhet hingstar/valacker, men ofta blir stona pissmärrar. Okej nu överdriver jag lite. Men inte mycket. Läser man tråden får man ändå en aning om att de som skriver kan lite om avel, och då tänker jag att det är kanske med den inställningen man hanterat Honeys lynne som travhäst. Hon kanske har temperament & intelligens efter pappa. Mycket möjligt. Och eftersom pappa var Hannibal Lecter faller äpplet inte långt ifrån trädet..?
 
Louise som tog Honey efter travet gjorde ett dunderjobb med henne. Sen har Johanna fortsatt och tagit henne ännu längre, och jag är jätteglad att jag fått & igen får vara med i leken med henne. Hon är en så mysig & trevlig häst. Hon ÄR ett jävla stoigt sto (en pissmärr kan pissfolk få säga), men hon varken är, och jag tror aldrig hon har vart elak. Det tror jag ingen häst är på eget bevåg.
 
 


Kommentarer
Anders Jansson

När Lollo köpte henne var jag också i det stallet. I början var hon så rädd för män så hon gick in i hörnet av boxen när jag gick förbi i stallgången. Det tog flera månader att vinna hennes förtroende och tillit. Jag kommer aldrig att glömma den sommardagen när Lollo och jag går ut till hagen för att hämta våra hästar. Honey kommer till oss och hälsar på mig först och sedan Lollo. Det är sådana ögonblick i livet som man blir alldeles varm i hjärtat av. Jag vet inte vem av oss som var lyckligast just då, jag som vunnit en hästs fortroende eller Lollo som fösökte spela sur för att Honey hälsade på mig först, eller var det kanske Honey som äntligen kunde känna att det finns tvåbeningar som man kan lita på.

Svar: Åh sånt blir man helt tårögd över.
Borrowed Hearts

2013-10-14 @ 19:25:10
Linda

Jo jag har hört att Big Spender ska lämna galna hästar. Och det kan jag ju hålla med om =P Ha ha.

Nå ja visst, temperament osv men INGEN häst är elak. Dom har alltid en anledning till att bete sig som dom gör.

Dom bilderna var riktigt otäcka tycker jag. Det får en verkligen att fundera på de bakomliggande orsakerna och hur den stackars hästen mådde...

Dessutom så kan man ju tänka att om man har en häst som man anser vara galen, elak och lynnig. Varför behåller man den? Varför avlivar man inte? Och Varför avla på den?
Pengar.

Svar: Ja men Bjuttan var faktiskt världssnällast & finaste mamman. Mamman måste ju också ha påverkan, men det nämns inte alls.. Honeys mamma måste vart jättefin också isf. Saknar fortfarande Beauty Day, hon var verkligen en av de genomsnällaste hästar jag nånsin träffat.
Ja, det är riktigt tråkiga bilder.

Japp, bara pengar. Många av hans "elaka" avkommor har också gjort bra travhästar. Tråkigt men sant :(
Borrowed Hearts

2013-10-14 @ 22:44:42
URL: http://stjarnstralar.blogg.se
Linda

Jag läste tråden och jag tänker smärta.
Eftersom han var så oberäknerlig (är? Lever han?) kunde vara snäll som ett lamm, ser jättesnäll ut på alla bilder, och så pang bara attackera. Hårt lynne, hingst och smärta är mina tankar. Elak nej.

Speciellt som det var en som berättade att hon skött honom och han var snäll i flera veckor, tills dom skulle backa in honom i spolspiltan då flippade han. Samma visa igen, snäll i några veckor, backa in i spolspilta och han flippade.
Ganska klassisk smärta i mina ögon.
Sån där som är difus, som bara kommer fram ibland. Som hästen inte vet hur den ska hantera och avreagerar sig på närmaste.

Ja nåja. Ganska intressant ändå.

Svar: Jamen verkligen. Nåt har ju tveklöst blivit fel nånstans. Fattar bara inte hur man ens kan tycka att det bara är hästens gener och att alla avkommor blir så med.
Borrowed Hearts

2013-10-15 @ 02:13:53
Linda

Absolut, mamman påverkar dom ju enormt. Det är så roligt att se Stråla, där man känner mamman så väl samt har lite koll på pappan och några, vad hon fått från vem och hur lik hon är sin bror Bacon t.ex på många vis.
Det är intressant det där med gener och arv.

Mayan är ju en väldigt lättstressad häst med humör och talar gärna om vad hon tycker om saker och ting. Visst hade hon lätt kunnat bli klassad som idiot och galen om hon hamnat på fel plats.
Lite små tokig har hon ju varit genom åren.

Med en sån häst som WSB då tex som har närmare 1000 avkommor (i Sverige) så kanske hälften är "galna" och hälften är högst normala. Så är det ju ca 500 dvs massor med hästar som är galna Då drar man alla över en kam och anser att ALLA är galna, drar egna slutsatser att det måste vara fadern som lämnar galningar.
Så är det väl lättare att skylla på arvet än att ta reda vad som egentligen brister kanske.

Så rörigt det där lät..

Svar: Ja, fast änå hittar man bara bilder på avelshingstarna och det är E och UE som är det intressanta.. :(
Mm minns att vi hälsade på henne på Bodentravet en gång hon var så himla tokstressad och var helt okontaktbar. :(

Ja, typ.
Borrowed Hearts

2013-10-16 @ 00:10:15
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0