Galoppfattningslördag, del 2

När jag åkte från Runsa så hade jag ju huvudet fullt, och sen vidare till Björknäs där de flesta hästägare + några medryttare hade fixat & städat i flera timmar när jag kom. Hade redan meddelat att jag inte kunde hjälpa till eftersom jag skulle till Runsa först men det känns alltid dumt att bara stövla in och dricka kaffe bara, när alla jobbat arslet av sig.. :( Men men.
 
Honey hade hö och nästan all lucern kvar från morgonen så jag fixade honom i boxen medans han fick äta det som bonuslunch. Var rätt full i skallen så när jag tog ut honom frågade C om jag verkligen skulle ha framskydden på bakbenen. Eh. Pinsamt. Nej, det skulle jag ju inte, hade vart helt fast i mina tankar så jag vet inte hur det gick till, glömde även spöet i stallet och fick vända igen, helt förvirrad..
 
Beslöt att rida Högvreten som vi båda gillar, var själva spänd och hade svårt att motivera Honey att inte gå och trippa när jag själv inte kunde slappna av, men så fort vi ridit in på deras vägar så kände jag hur allt bara släppte och vi mjukade upp oss båda två med en skön joggtrav. De har härligt branta klätterbackar, så han fick trava upp för en sådan och sen skritt ner för en lika brant, jogg till "ringen" där man kan rida runt runt runt, och en uppvärmningsgalopp runt halva ungefär. Sen fick vi möte av nån sjukt uppiffad Högvretenponny (inkl mössa och allt!)  och skatade av en liten stund tills vi passerat. Sen övade jag galoppfattningar med Honey med, till skillnad från tjejHoney handlar det inte om att han ska acceptera dom utan bara öva att ta rätt (han kan ju ta båda galopper) + rumpträning. Tog varannan höger varannan vänster och det gick rätt bra, ibland tog jag två i rad och då var det svårare för honom att ta höger sen, några gånger blev det vä när det skulle vara höger. Vi övade väl ca ett halvt varv, sen belöt jag mig för att vi skulle ta Ekebysvängen istället för att slippa möta ponnyn igen, så då tog vi höger galopp bara för att stärka/befästa.
 
Dessutom behöver JAG öva på höger galopp för det känns väldigt onaturligt för mig efter två år på en häst som bara tar vänster. Försöker få det att kännas naturligt för min kropp. Höger är ju dessutom min svaga sida, har stukat den i en omkullridning med min första medishäst Ragge en gång och den foten är sedan dess lite vekare. När vi kom tillbaka till Högvretenvägarna efter Ekeby så tog Honey trav själv, utan att jag gett nån hjälp, och det har nog typ ALDRIG hänt. Glad ponny! :) Då tog vi en busgalopp och så hem via Lövhagen. Mycket skön tur, och det känns bra att äntligen kunna jobba honom lite, han var lite svettig sen iallafall! Han hade stått med täcke innan men fick gå ut naken nu för det var 15 grader och fint väder. Mysig tur! På hästryggen släpper allt. <3
 
Lucernfläckar på min arm :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0