En olycka kommer sällan ensam

Det har vart lite för mycket olyckor och skador på senaste, både i hästnyheter och i stallen jag rider. (Ska skriva mer om det nån annan dag.)
 
Kom till Björknäs vid nio och började med att fylla på vatten, och sen städa ur den trasiga garderoben som M haft som förvaring. Den har nån gång trillat och gått sönder, och är helt hopplös och helt bortom räddning. Det har kliat lite i mina fingrar att få organisera upp där men det har vart kallt och brist på tid och så, så det har inte blivit av. Men nu äntligen! Hästarna går ute dynget runt nu så jag hade lite tid idag. Det är aningen ironiskt att jag är så himla ordning och reda på stallet och på jobbet, för det är ABSOLUT inte så hemma. Konstigt. Inte för att jag gillar oordning hemma heller, det bara.. blir så. :) Men i stallen håller jag alltid på att pyssla och fixa och vill ha ordning. Hoppas det håller i den dag jag får egen.. ;)
 
När jag var klar låg allt i olika påsar & kassar; en med transportskydd, en med täcken, täckestillbehör & sadelpaddar, en med benskydd/lindor, en med div läder (grimmor, tränsdelar, stigläder etc), en med påsar och tömmar, och en korg från gardeoben blev fylld med smått & gott (allt från betesmunkorg till hönät). Hej organisatörsnörd!
 
Sen hämtade jag Honey och fixade honom. Han börjar rentav vara rätt snygg nu, när jag började rida honom kan jag inte säga detsamma för han hade så kopiöst mycket täckesskav men nu börjar han ha jämn fin päls överallt (till och med där han haft skav efter sadelgjorden under pälssättningen). Och då upptäckte jag såklart att han hade skavt av sig lite svans i gengäld, haha. Himla ponny. :)
 
Ibland växer "ponnyhovarna" fast i hagen.. ;)
 
 
Misären över att tvingas vara i stallet själv..!
Tur att man kan kolla ut iallafall.
 
Sen red vi ut. Hade sett fram emot att rida Sättrarundan idag och hade tänkt att han skulle få en ordentlig styrketräning med mycket galopp. Vi red via Lövhagen (dregel på deras hinderpark), travade när vi ridit förbi alla hästar. Han var lite tittig då men det släppte när vi tog galopp mot Ekeby. Efter möte med en cyklande familj i Kyrkvretsbacken travade & galopperade vi genom skogen, och sen när vi kom ut från skogen saktade vi ner till skritt lite. Vi hade gått ett par meter när han plötsligt snubblade, det är inte så ovanligt men idag gick han ner på knä innan han kom på fötter igen. Han verkade obrydd men jag hoppade för säkerhets skull av för att kolla honom innan vi fortsatte.
 
Och svor och blev orolig, för han blödde på höger fram. Det verkade bara vara ett skrubbsår och han markerade ingenting men för säkerhets skull så ledde jag honom hem, och stannade för att kolla honom då & då. Han gick rent hela vägen, även på asfalt, och verkade rätt nöjd med att få bara knalla hemåt. Dock innebar extrapromenaden (vi hade vart ute 30 min, tog oss 45 min att gå hem) och fix när vi väl kom hem att jag missade Runsabussen. Som tur var kunde J byta dag så jag ska ha tjejHoney imorgon istället. Det var guld, då slapp jag känna mig stressad över att jag skulle dit också. Stannade nånstans innan Lövhagen och noterade att det även blödde lite på vä knä nu, men inte lika mycket.
 
När vi kom hem tvättade jag såren och konstaterade att det både slutat blöda och bara var skrubbsår. Skönt! Det vänstra var mindre men lite djupare, högra större men ytligare. Smörjde på ordentligt med salva och sen fick han müsli & Itch Free i en hink medan jag satte mig i en stol och dog lite. Försökte få honom att äta gräs sen men han ville bara ut i hagen när han ätit klart, så då fick han det. Sen vissnade jag lite, fokus 1 när jag upptäckte skadan var ju att kolla den och då då det bara verkade ytligt var det att gå hem och tvätta. Sen när man gjort det och allt är lugnt, då kommer stressen man skjutit undan och jag var tvungen att sysselsätta mig med något för att inte börja tjura, så jag började tvätta betten; både raka gummibettet som jag testat idag, raka eggbettet som vi normalt rider på, och även babypelhamet. Bytte även till nya tränset på pelhamet efter. Jo och innan vi red ut bytte jag schabrak för det vi hade haft har han haft sen jag började rida honom så jag tyckte det var dags nu. ;)
 
Mat efter sjukstuga.
 
 
 
Detta stall är nedlusat med katter, älskar det. <3
 
Och sen åkte jag hem, vid två istället för tjugo äver 12 som planerat. Hade tortillas och tacosingredienser kvar från igår, thank god, och på nåt underligt sätt så hade nog mycket kolsyra behållits i min öl från igår (hade satt på kapsylen och satt den i kylen) så nu efter mat & starköl känner jag mig lite lugnare. :) Men som sagt, väldigt skönt att jag inte ska till tjejHoney nu, utan får varva ner hemma. Även om det bara är en småskada och han verkar vara OK (M ska kolla honom ikväll) så tycker jag det är så jobbigt när såna här saker händer på mina dagar. Red omkull med min första medryttarhäst typ en av de första veckorna och höll på DÖ av skam. Han var OK medan jag fick en stukad fot men jag skämdes ändå. Fastän det inte är nåns fel, kanske hästens mest av allt. Men ändå. Det känns inget bra. Då var det fint att M skickade ett fint meddelande på FB sen. :) Nu ska jag mysa lite med mina katter och hoppas på att det är slut med alla olyckor nu! 
 
Aww <3 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0