Runsalördag

Just idag är jag så himla äckligt kräkless på att inte ha en egen häst. Eller snarare kanske 5 år gammal och tjurig och bara "VIIILLL HA EN EGENNNNN" ;) Att ekonomin såg skit ut denna månad var dessutom en otrevlig väckarklocka till att det kommer dröja. Har vart lite för mycket på bio och andra nöjen, Mars månad blir bistert snål nu! Eh.. förutom att J & L hängde på Tobbeclinicen så den kommer kosta, plus CR-träningen.
 
Det bidde ingen banridning igår för jag tyckte volten var lite småhal. Det hade nog fungerat i skritt & trav men kändes dumt att chansa. Istället gav vi oss ut i skogen precis när det började snöa, suck. Förra veckan var hon svinjobbig eftersom hon stått rätt mycket, då red jag först längs vägen, och sen hela Manillarundan runt. Gäller att passa på nu medan stubbåkern är snötäckt. Hon var kalasjobbig då, lyssnade inte alls och tokhet. Ingen skitkul runda, men hon fick jobba i uppförsbackarna iallafall. Hon hade gått mer i veckan så hon var lite trevligare igår, red först Varggropen och först var hon lite het men kom ner på jorden efter lite åttor runt träd vid vikingagravarna. Jag hade brytit av en kvist som "spö" men det blev inget tjafs vid korsningen idag så den slängde jag direkt sen. 
 
 
Försökte få henne rund & låg i trav upp för galoppbacken och det var jobbigt för henne, hon orkade inte hela backen och försökte både slänga upp huvudet och galoppera, men lyssnade ändå. När vi kom upp gick hon jättefint, jag ställde henne till höger och vänster ömsom och hon gick superduktigt. Tog en liten galopp i fältsits och det gick OK, men sen när vi bröt av skulle hon toktrava och ville inte alls göra nåt annat än att galoppera mera.. så då travade vi ändå bort till torpet istället. ;) Efter en stund gav hon med sig och arbetade jättefint. Vi mötte två människor och en hund i backen ner från torpet som hon snällt lät sig hälsas på, hon blev lite tjafsig när de skulle gå men började iallafall inte rygga mot dom, så det var ju bra. Vi kom iväg och travade när vi kommit ut på ängarna. När jag gav skänkel kickade hon och började sen galopperna, men då det inte kändes som en lyckokick bröt jag av och gjorde om igen och då blev det kicklöst. Hon fick galoppera över två ängar och trava över sista, hon var lite flåsig sen men älgade ändå på Manillastigen hem, och ville trava efter en längdskidåkare som åkte över vägen när vi skrittade hemåt. Fjantlisa. :)
 
 
Hade kommit med tidiga bussen så jag hade två timmar att döda när vi kom hem, pysslade lite i stallet först medan hon stod & torkade i blå ylletäcket, när hon var torr fick hon komma ut och då satte jag mig i sadelkammaren och smorde hacket & sadeln. Och jo, en sak som var fin var innan vi red ut när hon stod på gången. Har henne helt lös mer och mer nu, och igår hade hon lite distraktion i form av mocking i både Grann & Emersons boxar. Hon började gå iväg en-två gånger och jag korrigerade henne. Sen en gång så gick hon iväg ända fram till Walentinos box och då backade jag henne, och flyttade henne sen först åt höger, sen åt vänster och sen tillbaka igen. och sen stod hon helt stilla. Duktiga!
 
Är lite nervös att CR-träningen inte ska bli av pga banan för det ska bli varmt snart och sen kallt igen.. :/ Hopplösa skitväder. Vår nu!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0