Natural catmanship?

Är redo för en lång dag! H kommer och hämtar mig snart och så ska vi till stallet & fixa hästarna, sen till Märsta Ridskola och gå på Tobbe Larsson-clinic. Jag hittar inte mitt minneskort till kameran, FATTAR inte var det tagit vägen?! Men vi snackade om att luncha på Max och då kan jag springa in på Siba och köpa ett nytt. Vatten, termos, förkylningshjälper och extra tröja medpackad också! ;)

Bor konstigt just nu, jag har två dörrar in till mitt vardagsrum; en från hallen och en från köket. Normalt står dörren från hallen alltid öppen och den från köket har jag avlyft. Men sen i fredags kväll hänger den där och så har jag stängt. Min katt Joe får bara vara i den lilla "etta" jag nu skapat dvs 2/3 av lägenheten. Vardagsrummet är förbjudet för honom och jag är även där då och då utan honom. Det märks att han tycker det är lite konstigt, men katt som han är låtsas han som att allt är som det ska. Vad är anledningen till detta då? Jo, på måndag ska jag nämligen hämta hem en ny katt och till skillnad från hästar är ju katter INTE flockdjur även om de gärna har sällskap (ologiska som de är). Därför ska nya tjejen få bo i vardagsrummet till en början, och få bo in sig och vänja sig vid båda våra lukter.

Precis som nu ska jag vara i båda rum, för att vänja henne och inte ignorera Joe. Och just därför har jag tjuvstartat avdelningen innan hon kommer. När hon börjar känna sig modigare ska de få byta rum lite då & då för att få lukta av varandra. Sen så småningom så ska de få en springa i dörren så de kan lukta på varandra men inte mötas helt, och så småningom öppnar jag helt. En av dörrarna är dock glasdörr så de kommer kunna se varann men inte hälsa på riktigt. Hade inte haft en tanke på att göra såhär först utan tänkte bara släppa ihop och hoppas att de vänjer sig, men hittade ovanstående tips på flera siter om ämnet och det låter logiskt när man tänker på det. När hon är van vid vardagsrummet kommer det bli hennes frizon så hon kan gå dit och gömma sig även efter jag öppnat upp, och hon kan känna sig trygg där. Ni kan läsa mer om det här om ni är intresserade!

Jaha, det här hade ju noll med hästar att göra men jag tyckte ändå att det kunde vara intressant att skriva om här - lite annat än klassisk hästihopsläpp! ;)



Kommentarer
Valross

Grattis! Vad ska underverket heta? :-)

Svar: Hon heter Mini nu men ska nog få ett annat namn sen, vet inte vad än..
Borrowed Hearts

2013-03-31 @ 15:14:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0