Hästar i film & TV

Det är ju inte alltid det blir riktigt .. eh, rätt, med hästar i film & TV. Det kan nog de flesta hästmänniskor skriva under på, alltid stör man sig på nåt som inte stämmer. Jag såg nyligen Quentin Tarantinos Django Unchained som ju utspelar sig strax före inbördeskriget i USA = rätt mycket hästar i filmen. En liten komedigrej i filmen är Christopher Waltz häst "Fritz", som nickar och frustar när han blir presenterad. Dock tyckte jag den väl väldigt realistisk hästmässigt (enda möjligtvis var att Jamies karaktär som är slav kan rida med enhandsfattning typ på en gång fastän han uppenbarligen inte borde kunna rida då slavar inte fick det på den tiden..) och jag blev framför allt väldigt imponerad av Jamie Foxx's ridning. Kanske inte så konstigt med tanke på att han ridit sen han var liten och för er som sett filmen så finns det en väldigt mäktig scen där han rider en häst barbacka i fyrsprång. Det är faktiskt hans eget sto Cheeta som spelar rollen som hästen Tony, han har ägt henne i sex år.
 
Jamie & Cheeta som Django & Tony
 
 
Utanför hästvärlden är jag en tv-seriejunkie, och en av mina absoluta favoritserier heter Game of Thrones, och är baserad på en fantasy-serie som heter A Song of Ice And Fire av George R. R. Martin. Som i många andra fantasyserier så utspelar sig denna historia i en medeltida värld = mycket hästar. Ett av folken i denna värld kallas Dothraki, och är ett nomadfolk vars kultur kretsar kring hästar, de tillber bl.a. the Great Stallion och misstror allt vatten en häst inte kan dricka (= en praktisk anledning att inte korsa några saltvattenshav). Det låter lite töntigt när man förklarar lite kort men de är inte helt oväntat mina favoriter. En av mina favoritkaraktärer, Daenerys, gifter sig med deras kahl, deras ledare, och när hon blir med barn måste hon äta upp ett hästhjärta (!) för att ge styrka till sin son, "the stallion who mounts the world". Vill dock lägga in ett varningens ord om att denna serie INTE är för alla, det är väldigt mycket blod, sex, våld & naket så är man känslig för sånt så ska ni låta bli.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0