Ny häst!

..fast samma. Äh, jag dör på hur mycket TVÅ ynka CR-lektioner gett mig. Kanske hade två vanliga privatlektioner i dressyr gett lika mycket men I fucking doubt it alltså? Och åter igen så drabbas jag av den där "jamen det funkar ju!/jamen det är väl klart som fan det funkar när jag rider RÄTT!"-känslan. Bestämde mig för att värma upp med att rida till Smedbyängen & där lite och sen tillbaka hem och mer på banan.
 
Rida? Näää jag orkar nog inte det idag.. Är ju gammal nu vettu..
 
Ditvägen så tänkte jag enbart på mig själv. Jag drog ner glasögonen och hjälmen så jag var TVUNGEN att hålla näsan upp i vädret (eh, förutom när jag red förbi husen innan vändplan för jag kände att jag såg ut som en idiot..) och så tänkte jag på axlarna och visualiserade att jag red seriöst dressyrprogram och hade värsta fokuset. Detta samtidigt som jag "vandrade med Honey" med sittbenen. Och tro på fan om jag inte fick en HELT ny häst under mig. Eller inte helt ny kanske men den bjudningen han hade på vägen dit har jag aldrig vart med om utan sällskap. Äh, går inte att beskriva vad häftigt. Sen i traven fick jag dra upp glasögon och hjälm men lekte fortfarande Grand Prix-ryttare och hade SUPERFOKUS när vi travade runt nästan hela Smedbyängen. Sista biten övade jag galoppfattningar med sitsen, det gick typ 50/50.
 
Hm. Måste öva mer, typ på Högvretens vägar som han gillar och jag får lite snålskjuts av det, så jag får in rörelsen för mig själv utan att behöva kämpa med skänkeln som jag kan behöva göra på banan. Tror det är hans trav som stör mig (den är svår att sitta ner i) och får mig att lätta, det är lättare att få igång det där "rumpskjutet" från skritt. Men sen ÄR jag dålig på det där, jag känner igen det från ridskolan och gjorde det när jag red Bönan hos Marika förrförra sommaren (åh, vill igeeen!) men sen är det det att jag ridit för många lätta hästar. Övade också på att trycka ner lite mer i yttersidan i galopperna för det är jag skitdålig på och det underlättar hans balans.
 
Vi fortsatte med galoppfattningar & trycka ner på yttersidan på ridbanan och det gick okej. Höger varv är svårare, vänster gick rätt bra mot slutet, även från trav. När jag var nöjd tog vi en skrittpaus ett tag och sen blev det dressyrklockan. Vi började i vänster varv och när han fattade vad jag ville växte han först fast, haha. Han ba: "Det här var SVINJOBBIGT i lördags, jag VÄGRAR!". Det tog väl en halv volt innan han tog mer än tre steg och sen stannade/ryggade, då det gick bra red jag direkt rakt igenom och bytte varv och höger var mycket lättare. Red halva volter runt och sen rakt igenom, bara en två-tre gånger för vi hade ridit över en timme då och jag kände att han jobbat riktigt bra och ordentligt ändå så jag nöjde mig där. Ändå bra att repetera lite för jag tänkte fortsätta jobba ganska mycket med den övningen sen när kommer tillbaka från Paris. Tog en öppna längs en långsida i vänster varv som gick kanon. Han nitade en gång men då var det jag som (igen) gav för mycket signaler.
 
Äh, så SJUKT nöjd idag. Inte för att det gick helt 100% men det kändes ändå som att jag tagit med mig mer från lektionen än jag trodde. Åh jo, ps, provade dressyrsadeln idag och den är för liten för mig buhuuuuuu! Typ första gången nånsin en medryttarhäst har en dressyrsadel och så passar den inte MIG. SORGEN. Dels så vickade den även fast jag hade spänt den så mycket det bara gick så ev för fet också men sen var sadeln helt enkelt för liten. Nån hel hand fick ej plats bakom rumpan och jag hade nog lite korta stigläder men kände ändå att min ändalykt inte passade i den. Jaja, allroundsadeln funkar ju men ändååå, även fast den inte passade så fick man ju känna det där drömläget benen hamnar i. Det är verkligen en HELT annan grej med dressyrsadel alltså.
 
I dressyrsadeln innan jag suttit upp, insett att det inte gick & sadlat om.
 
Framgår kanske inte på bilden på min rygg men den är minst lika svettig som hans!
 
 
Precis vid hagen körde vi lite jojo game (rygga är inte hans grej exakt..).
När jag till slut var nöjd och vände mig om hade vi fått publik i form av Sillen & Mina :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0