Mysig Manillatur

Lite bitterljuv dag i stallet idag. Alltid så när man vet att det kan vara bland de sista gångerna, jag är så sentimental också. Känns så surt när jag VILL vara kvar. Men det är livet.

Mycket folk i stallet, Cytra & Ingra hade vart ute redan när jag kom, B kom förbi och var så glad för att Walentino äntligen kommer hem den 23:e! Och det är vi med, de är saknade båda två. Dessutom ska vi få tillskott, en bruksnordis och en D-ponny! Så kul. Och lite bittert eftersom jag är där så sällan nu, tog hem mycket grejer idag. Behöver inte ha kläder där nu när jag bara är där på helgen, och framför allt så tillhör ju skåpen hästägarna så nu när vi får ny hade jag ändå behövt flytta ut ur det.

Men det är inte bara surt såklart, Honey var jättego och mysig idag. Hon åt när jag skulle hämta henne så jag gick och ställde mig bakom bogen på henne. Först slängde hon lite med huvudet men sen blev hon nyfiken och böjde sig bak mot mig, då tog jag fram grimman och tog nåt steg framåt, och då klädde hon på sig själv. På sommaren gör hon oftast det, men hon har vart lite retlig ett tag nu, vet inte om det beror på vinterpälsen kanske. Men idag var det iallafall bättre, B's man C var i stallet när vi kom in och vi småpratade lite om min bilolycka och jag stod och kliade henne lite under tiden och hon verkade tycka att det var skönt. Tidigare har hon surat även när man försökt det.

Red ut på hacket, till Manilla. Skogsstigen från G-torpsvägen var bedrövlig men till slut kom vi ut på vägen, och då ville hon trava direkt och sen blev hon lite tjafsig när jag svängde mot skogsvägen, hon försökte ta bilvägen hem och började rygga och svamla. Det var dock rätt snabbt över och vi travade upp för hela backen, skrittade en bit och sen trav för att avsluta med trav/galopp-intervaller tills vi kom till vändplan. Jag tyckte hon gick lite väl mycket ställd åt höger naturligt så jag ställde henne vänster istället och då surade hon lite, så hon var kanske lite stel? Var dock bara den gången, så är lite osäker på om det var det och inte bara att jag satt fel (vänster är min svaga sida), eller om hon blev varm sen. Sånt här är ju irriterande nu när jag bara rider en gång i veckan, hade jag ridit som vanligt hade jag försökt känna efter lite mer på måndag..

Tokspränggalopp hemåt från vändplanen, samlade ihop henne lite efter ett tag, mycket brallade idag. Vi skrittade ett tag för att hon skulle få hämta andan lite, hon har ingen vidare kondis, men mycket spring i benen (åter igen, irriterande att jag inte kan hjälpa till med att fixa det pga en dag i veckan). Och så blir hon sur när hon inte får springa, och brallar. Synd att hon inte riktigt är sig själv nu när hon ska ut på foder, men man kan ju få till henne rätt snabbt bara man jobbar med henne konstant. Lite trav & kort galopp innan backen (+ brall) och sen skrittade vi hem via bilvägen. Fin tur, på stora hela! A & H var på väg ut när jag kom så jag ställde henne att torka på gången med ylletäcket medan jag småpratade med dom. A & jag hade ytterst roligt åt Sudden som ihärdigt försökte buffa på mig. Jag knyckte till med armbågen så han försvann och så kom han tillbaka och så höll vi på, kronan föll liksom aldrig riktigt ner för honom. :) Blir nog jättebra att Walentino kommer nu så han får en lekkamrat.

Unghästprovridningen blev inställd, lite trist men det kändes oschysst. Jag känner mig asrisig nu, håller på att bli förkyld och sov från typ fyra till åtta efter att ha badat när jag kom hem. SMS:ade hon med hopphästarna och frågade om vi kunde skjuta på det en vecka men har inte fått svar än. Just nu känns det som att det inte gör nåt om det inte blir av. Det behöver inte gå så fort. Måste vara rätt häst och rätt ägare. 

Usch nej Gu vad grinig jag är nu, skyller på förkylningen. Ska sova nu.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0