Lektioner från en häst

Vi lär ju gärna våra hästar saker, fast ibland lär ju faktiskt dom oss också! Som nu när jag ska lära känna Honey, jag kallar det att hitta knapparna, men man kan också säga att jag ska lära mig hur han vill bli riden, av honom. Men det är lite svårt att uttrycka det så och inte låta överkörd av hästen. Man kan ju inte lyssna på alla hästens "lektioner".. Hade jag det hade jag idag fått lära mig att 1. Honey tänker inte gå ur sin box när jag stoppat honom i den, 2. Även om jag får ut honom i den så är en ridtur i snöblåst inte aktuell och 3. Jag skiter i ditt personal space, puny human.
 
;)
 
Nu blev ju så istället att det blev Honey som (förhoppningsvis) fick lära sig att 1. Jag skiter i om du borrar ner ponnyhovarna, ut ur boxen ska du, 2.  Din nya medryttare rider dig i nästan vilket väder som helst och 3. Det här är mitt space. Det blev en del tuggande på stallgången ikväll..
 
Men däremot, där ute i snåblåsten som kom rakt mot oss, så hittade jag och Honey varandra väldigt fint när han berättade för mig att det här med att jag skulle bestämma om han tog korta eller långa steg enbart med sätet, ja det var helt okej! Och jag blev så förtjust över denna första "knapp", så vi längde och kortade och längde och kortade, fast jag försökte låta bli att vara på honom hela tiden. För det mesta höll jag honom bara igång med sätet enbart och när han saktade av var det lätt att komma upp i en aktiv skritt igen. Jättejättetrevlig kort tur, ovädret till trots (vi red bara till Gällsta och tillbaka), men jag känner redan att bålen & framförallt ryggen fick jobba ikväll! Tog ett par steg i en öppna på hemvägen, egentligen oplanerat men det gick helt klockrent, han går så fint. Det är lite spännande att rida en häst som är lite mer utbildad än vad.. ja, typ alla mina tidigare medryttarhästar varit. Det ska bli så kul sen när vi kommer igång, längtar! :)
 
Avslutar med en bild på den grymt snygga Mr Sill "Sillen" som står mittemot Honey, alltså han är så snygg så jag smäller av varje gång. Kolla nacken/halsen alltså! Guuud. <3  Dör nordisälskardöden.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0