Dubbeldejt

I söndags var det full rulle med dubbla hästar! Kom ut till Honey ♂ vid nio, de var utsläppta så jag fixade klart allt och sen hämtade jag in honom. Det hade kommit lite mer snö och med dagsljuset hade jag hoppats på lite mer galopp nu när underlaget var bättre & jag dessutom såg vart vi red. Dessvärre var han extremt larvig och ropade jättemycket, samt var extremt tittig för ALLT inklusive människor, hundar (som han är van vid), busskurer & vägpinnar. Bilar & fyrhjulingar med släp var däremot helt OK. Suck, prillig ponny. ;) Så det blev en inte helt avslappnad tur, travarna innan Gällsta var dessutom ute och en stod och fnös åt oss (LÄSKIGT tyckte Honey och fnös lite tyst så den inte hörde) + en som sprang som en idiot i en paddock så jag nästan blev nervös att den skulle hoppa ut. Men när vi kommit förbi det + en tokläskig skock får så fick vi till en trevlig galopp ner till Säby/Vallentunasjön och tillbaka, sen mkt trav hemåt. Ganska standardrunda, men mkt sitta och vakta när han hoppade till för allt. Öppnade lunchhagen sen och så var det vidare till nästa häst.
 
F & jag tog samma buss ut och var båda lite halvmosiga, jag efter tuffa pass fre + lör & så redan ridit nu innan, och hon har vart sjuk. Vi beslöt att rida först, och till en början var det mycket fjantiga tanter som såg spöken i klart dagsljus. Sen travade vi och då slutade dom med det, jag jobbade Honey i form i traven hela tiden och det var lika trevligt som i lördags, inget fusk idag. Sen fick F & Cytra ta täten över ängarna efter torpet, det blev race halva vägen och sen försökte vi få ihop dom lite andra halvan men det var inte så populärt. Cytra gick jättesnygga skänkelvikningar, dock bad inte Frida om dom utan Cytra gjorde dom när hon inte fick galoppera.. ;) Honey & jag höll oss bakom i trav och trots djupsnön gick hon i fin form, testade lite öppna också och det gick jättebra trots att vi inte hade nån väg att stötta oss mot! Fina tjejen!
 
 
Vi red upp vid Manilla för att galoppera av dom lite, vände och travade sen hemåt. Honey var lite sur för att hon ville galoppera mera och kickade rätt mycket först, men gick ändå ihop fint när jag bad henne om det. F & Cytra saktade av till skritt, men Cytra tar så mycket större steg än Honey så vi kunde trava i samlad trav bakom. :) Lite skänkelvikningar och öppna/förvänd öppna, inga problem sa Honey. Verkligen jätteduktig.
 
Och sen på perfekt sto-manér började hon tjafsa som fan på vägen och rygga ut och kicka och vara allmänt jobbig. Jag blev riktigt arg på henne, för dels var det halt och jag ville inte att hon skulle halka och sträcka sig, och dels är det ju bilväg och det är verkligen inte OK att hon beter sig så. Hon lugnade ner sig efter ett tag, sen började Cytra också tjafsa och när vi väntade in dom började Honey igen.. och så kom det en bil. Paniken. Lyckligtvis hade de vett nog att stanna en bit bort, och jag kunde styra in henne på åkern så de kom förbi. Fick rida henne med korta tyglar hela vägen hem sen, för hon ville bara springa. Väldigt ovanligt för henne, men de eldade väl upp varandra. Så min tanke om att hon skulle ha träningsvärk från lördagen infriades med andra ord INTE. ;)
 
Jag mår bättre i ryggen idag men är fortfarande allmänt mosig och trött. Hjälper inte att det vart skitdagar på jobbet heller. Ska ut och äta med en kompis ikväll, nästa hästdag för mig är torsdag då det är ut till Honey ♂, ska även kvällsa då. Ska nog rida på banan då tror jag, har inga större förhoppningar om strålade resultat eftersom vi inte helt hittat ihop än men jag vill börja få till bättre övergångar och få ihop honom i skritt iallafall. Man måste krypa innan man kan gå.. "Tjej-Honey" har jag på söndag denna vecka för på lördag förmiddag ska jag ut till Wiggeby och följa med Elin & Alice på Trailträning. Ska bli superspännande, jag ska ha med kameran!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0