Hack & Stubbåker

Det har inte gått att kommentera på en hel del inlägg på senaste, det är fixat nu så kommentera gärna i efterhand nu om ni vill. :)
 
Lustigt, i måndags hade jag inte ridit på tre dar och det kändes som evigheter. Dock har jag inte ridit på tre dagar nu och det känns inte alls lika länge sen. Förmodligen för att jag inte alls hann tänka häst i helgen medans jag alltid läser häst de normala dagar jag inte är i stallet..
 
I måndags red vi premiärtur på stubbåkrarna. Det finns många & stora nära oss så det är kul när det väl är tillåtet! Honey var lite tung och seg till en början men vaknade till hemåt och det blev t o m en busbock mot slutet, han försökte ta kortaste vägen hem och få mig ur balans, haha. Häromdagen när C & jag red nämnde jag att jag gärna skulle testa Honey på hack, och hon sa då att hennes hack var faktiskt vårat hack! Haha! Så jag lånade hennes träns som hacket satt på i måndags. Det var ingen jättestor skillnad på honom på hacket, men jag gillar bettlöst så det känns bra att kunna erbjuda alternativ. Har ju ridit med bett hela detta år och man ska ju helst variera sig.
 
Dock get me started on hackhatet som breder ut sig nu. Nej, hack är inget supermilt alternativ. Absolut inte. Men alltid är det nån som ska yla om att knäcka nosryggar (självklart ska man ställa in det rätt men det ska man med vanliga bett med!) och att det är mildare med rakt bett. Mmm. Det må så vara. Men allt beror väl på vad man är ute efter. Och vad hästen trivs med. Och sen till ca 99,99% om hur handen som håller tygeln är. TjejHoney var t ex inte alls förtjust i bett. Hon var helt tveklöst lyckligast på hack. Då mular man ju inte bara in bett för att det är mildare.
 
Ridmässigt är det som sagt inte mycket skillnad på Honey oavsett bett, han är 18 år och kan tricksen så han jobbar bäst om man rider på gummipelhamet med remontnosgrimma, så han inte kan undkomma bettet alls. Det kan ju låta extremt otrevligt att skriva så och självklart KAN man få honom att jobba även på rakt bett utan nosgrimma också. Det krävs bara jävligt mycket mer annan påverkan då. Han är inte svår på nåt sätt, men han är bra på att fuska. Jag gillar personligen både bett & bettlöst (helst bettlöst men är för dålig på det för att rida dressyr, så där måste jag ha det för min skull) så jag är hursomhelst glad att kunna variera! Mest rider jag Honey på raka bettet, gummipelhamet ibland och fortsättningsvis även hacket ibland nu.
 
På tal om bettlöst, detta är ju typ drömmen! Men det tror jag aldrig händer på Honey, haha. Han skulle fetskita i mig då. Inte ens tjejHoney som var extremt känslig för vikthjälper, var särskilt lätt att rida i repgrimma. Mest för att vi aldrig gjorde det dock. Vore ju så grymt om man kom dit med en häst, jag vill ju ha en ridtravare när jag skaffar egen, så hen kommer ju förmodligen icke vara van vid repgrimma. Men kan förhoppningsvis bli. :)
 
Ponny..
 
 
Försöker rädda pannluggen från tistlarna.. hoho!
Märks det att jag inte kan knoppa? Inte för att det finns så mycket ATT knoppa..
 
Fläta är heller ej min starka sida, men denna blev faktiskt helt OK!
Börjar vara mörkt vid busshållplatsen på kvällarna nu :(


Kommentarer
Linda

Alltså den där pannluggsknoppen är ju bara FÖR rolig.
Och så hästens något missnöjda min.

2013-08-30 @ 23:19:29
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0