Dyr ponny

I måndags red vi på ridbanan, barbacka med raka bettet & utan nosgrimma. Banan var lite bättre efter harvningen men är fortfarande för ojämn & tung på vissa ställen. Detta till trots fortsatte vi, värmde upp med grunda, branta & päronformade serpentiner (nya favvokombon), där jag krävde sidförande i alla kurvor. Vilket gjorde de branta serpentinerna snarare normala, men det spelade inte så stor roll.

Efter det testade jag lite trav men vi hittade ingen bra takt. Går det för fort studsar jag bara, ute brukar han hitta en bra lugn takt som jag kan rida i barbacka men då har han en mer naturligt "go" framåt. På banan (där det dessutom är tungt på vissa ställen) måste jag vara på honom mer för att det inte ska bli skritt, och då blir det FÖR fort.. Så vi sket i det och tog bara lite random skänkelvikningar. Det blir lite för brant tvärning där, så mycket två steg åt sidan två steg fram. Men gick bra, åt båda håll.

Tog något varv galopp åt vardera håll, för att jag skulle öva fatta utan att luta mig fram, och känna mig säker. Varje barbackagalopp är otrolig övning för MIG. Det gick rätt okej, trots de tunga partierna av banan, vi klarade till och med en mittvolt utan avbrott! Bra balansträning för mig med. Lite mer skänkelvikningar och sen kände jag mig mycket nöjd! Han gick SÅ fint, gjorde allt jag bad om och försökte bara fuska liiite, men framför allt är det så skönt att han känns så fin och mycket mer liksidig nu! Han gick omkull i hagen förra onsdagen och landade på sidan han vart stel i, men det har inte påverkat honom alls. Han kanske knäckte till nån kota på ett positivt sätt, haha! ;)

"Det var en kort ridtur" sa gårdsägaren när vi red hem förbi där han stod & eldade skräp (bra förtroendeträning!). "Ja", sa jag. "Ibland behövs det inte mer." Och det gjorde det inte idag. Går han som en klocka en halvtimme räcker det med en halvtimme!

Har honom idag & torsdag ist för fre/lör denna vecka, idag tror jag att vi ska ta en galoppjobbstur. Han tycker det är så roligt (jag med) & så är det ju bonus att det är nyttigt också. :) Förmodligen Lövsta pga jakten tror jag.. Och sen nåt mer jobbjobb på tors, antingen på banan eller typ öva galoppfattningar & styrka i Högvretenbackarna. Haha känner att jag har mina favvoövningar gällande styrka & kondition.. Måste googla lite alternativ.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0