Ridläger dag 3: Longering och ryggträning

Har inte exakt så mycket tid som jag önskar om dagarna, även om jag är där från halv ett till halv sju. Hade hellre börjat vid 9-10 nånstans men ack, Runsabussarna slår till igen; det är till att vara ute innan 8, eller komma halv ett. Och jag behöver inte stressa, men skulle gärna ha MER dötid. Nu har jag visserligen inte vart benådad med särskilt bra väder so far (mulet i måndags, sol ti-ons men istället 8-9 sekundmeter blåst istället), men ändå. Oh well. På lördag ska jag komma vid 9 och ha en riktigt lång, härlig avslutsdag. 
 
Gårdagen var väldigt bra, lika bra som måndagen. Mötte Suddens medryttare L när jag kom och småpratade lite med henne, hon skulle just åka. Åt min "frukostmacka" från Subway och sen när jag var klar hade Suddens ägare H kommit för hovis skulle slå på en tappsko. Småpratade med henne och sen gick vi båda ut i hagen, H för att leta tappskon och för att hämta Honey. SOM LÅG OCH VILADE, ÅH SÖTHETEEEEEN. <3 Fotade henne lite (bildregn på G) och klappade lite och myste, fina gumman. Det fina med att vara i stallet hela dan är att se hur flocken rör sig och vad de gör på dagarna, annars är det ju bara några timmar här och där man ser.
 
Longerade lite på banan i nya bettet, noterade att hon tog det mycket bättre i munnen när jag tränsade. Hon står alltid och smaskar och trixar lite men accepterade det mycket snabbare än tidigare. När vi longerade trixade hon lite med det, i synnerhet i höger varv, men lade inte så mycket vikt vid det då det ju blir lite annan bettkontakt då. Vi höll inte på särskilt länge utan jag checkade bara av henne i skritt och trav och ville att hon skulle ha örat in (haha nån som sett på Ponnyakuten?) och ha koll på mig. Gick rätt bra, förutom att hon lätt faller in i volten ibland och jag blir lite osäker på hur jag ska få ut henne. Peka på bogen med longerspöt funkade lite grann men det finns säkert nåt bättre tips. Gjorde lite övergångar skritt-trav där hon verkligen inte jobbar med rumpan, i synnerhet i höger varv blev det "raketstarten" men det är ju också hennes svaga varv. Tog lite höger galopp också mest för att hon skulle känna att hon kunde, tveksamt först men bättre på andra försöket.
 
När vi kom ner igen stod Sudden på gången så jag bad H om hennes täcke och så tränsade jag av i hagen istället. Suddis skoning gick inget bra, det blev bara två sömmar i innan hovis gav upp och rekommenderade sedering. Sen fikade jag & H lite innan hon for hemåt, och jag skrubbade vår foderhink (som nu är tom sen vi slutade med Primero, men det är lite morötter/äpplen i den), samt städade loftgarderoben. Efter det var jag rätt nöjd med mig själv och hämtade in henne igen för en uteritt. Hade egentligen tänkt jobba med trav- och galoppbommar + hoppa lite men det blåste lika mycket som dagen innan så jag tänkte att det var bättre att ta en utetur på trygg hemmamark. Vi red därför Varggropen - Vändplan - Klätterbacken - och så Göranstorp hem.
 
 Kan inte gå runt det, kan inte hoppa över det.. VI MÅSTE GÅ IGENOM DET.
 
Mycket stockar och lyfta ben varggropen, lite tjurig när hon nte fick gå hem vid G-torpskorningen men till slut travade vi mot vändplan. Efter backen tog vi en samlad galopp som var helt OK, klättring upp och sen mycket rygg ändå då hon förtvivlat försökte undvika lerpölarna (Mora Träsk-scenariot, som jag kallar det), och sen tog vi en busgalopp hem. Hon bytte till höger efter ett tag! Efter backen tog vi samlad trav till skogsbrynet och sen en väldigt avslappnad skritt hem. Hon var VERKLIGEN gamla vanliga Honey igår, och det var klar förbättring med nya bettet. Kul! Fin tjej. Mötte även J vid brevlådorna vilket var kul. Nackdelen med att ha bra medryttarägare är ju just att man typ aldrig träffar dom, haha! :)
 
På dagens schema står lite markträning som första pass, och sen "dressyrtävlingen" som andra. Har dock lite mer begränsad tid idag så jag måste åka redan vid 17 så det blir nog faktiskt bara dressyren, har tänkt ge henne en genomryktning och ev fläta manen också så det kommer ta tid. Ska nämligen vidare till andra Honey ikväll. Imorgon har L henne och jag har bara pojkHoney, och sen på lördag ska jag vara där heeela dan och mysa, vi ska premiärrida hela Oxunda runt har jag tänkt, så det ska bli superkul!
 
ps: Kände inte av blåmärket på låret alls igår, hade ridit nästan hela rundan innan jag ens kom ihåg det, så det var skönt. Ser dock inte så snyggt ut, det är ännu mer lila idag.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0