Ridläger dag 1, del 2: Resten av dagen + Löshoppning

Efter Bruksridningen fick hon gå ut i hagen igen, och jag byggde om banan till löshoppning. Efter det var jag GANSKA mosig och beslöt mig för att äta min andra halva av Subwaymackan innan jag började mocka. Gjorde en riktig genomrensning av boxen, dvs silade ALLT & sopade rent golvet innan jag lade ut det gamla igen +  en ny påse pellets in. Under tiden jag mockade kom gårdsägaren in och undrade om Coldplay (som jag hade på iPhonen just då) var Bieber. Haha. Sen fixade jag hennes mat & småpysslade i allmänhet, låter ju som att allt det här tog ca en kvart men jag hade ingen stress och höll på ett bra tag, mockade i säkert en halvtimme om inte mer.
 
Sen satt jag på golvet med fötterna på skithögen och tittade på hästarna i hagen ett tag, har inte vant mig än vid att vi har 9 hästar i flocken och det händer saker hela tiden, skulle kunna sitta i timmar och bara se på dom, allt de gör och fösöka lista ut vad det betyder. Gick in i hagen och försökte få Honey att leka lite med bollen, fruktlöst som vanligt.. ;) Efter en god stund funderade jag på om jag skulle löshoppa först och smörja sen men även fast det gått 2-3 timmar sen bruksridningen ville jag vänta lite och satte mig istället i sadelkammaren med en kopp te och smorde + fettade in hacket. Tog även loss skaklarna och diskade dom för de såg rätt ofräscha ut på insidan. Det fick torka i sadelkammaren, ska sätta ihop det imorgon. 
 
Men SEN var det dags! Tog in henne och tog av täcket + bytte till repgrimma och sen gick vi till banan. Fick sänka krysset lite och lägga ner räcket på ena sidan och sen trava henne över i repgrimman innan hon riktigt fattade, men även efter var hon lite osäker. Det brukar ju vara lättare med fler hästar som eldar på varandra men några hopp blev det. Jag ledde henne från krysset mot räcket och släppte just innan avstamp. Om jag stannade blev hon dock osäker och stannade också (syns på en halvtaskig video som jag lyckades filma och förhoppningsvis också kan visa snart) men hon kom alltid över krysset och typ 50/50 på räcket. Svårt att se om hon har nån vidare hoppteknik men hon är ganska högt över. Varken jag eller J har hoppat så mycket men hennes medryttare innan mig brukade göra det.
 
 
Målet idag var inte exakt att få henne att hoppa supermycket utan mer bara friska upp hennes minne, och så att det inte blir superläskigt när vi hoppar lite på onsdag (tror jag det var). Imorgon ska vi öva att visa häst för hand, och även rida ut på en ordentlig tur till Rosersbergsskogarna, längr än vi red sist. Kanske ända bort till Märsta? Vi får se! Blir Westernsadeln imorgon oavsett, är lite osäker på ryggen även om hon inte markerar så då litar jag mer på den. Blir kanske lite ändrat schema sen men jag skriver mer om det imorgon för jag måste sova NU.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0