Lång lördag

Ojoj vilken lång dag det blev igår, det var dubbeldejtslördag men hände så mycket. Tog tidigaste bussen ut så jag var ute vid nio, då gick jag direkt och kollade på ridbanan där det har smält suuupermycket, yay! Den var stenhård då pga nattkylan men allt tinar ju upp under dagen så nu behöver jag inte vara orolig för ridlägerveckan för då kommer jag tidigast ute 12-halv 1 varje dag och då är det ju upptinat. Härligt!
 
 
 
Gick ner till stallet & då hade hästarna precis fått gå ut och börja äta frukosthöet. Mockade & fixade maten och sen var jag på väg att gå och hämta Honey men dels åt alla fortfarande, dels var klockan halv tio bara och dels var det kallt, så jag hälsade bara på alla hästar (Honey sur och fick grimman på bakbenet när hon skulle vara tuff och lyfte ena hoven mot mig = hon blev ännu surare) och gick sen in och lade mig i sadelkammeren en halvtimma och försökte att inte somna. 
 
 
 
Vid 10 hade vissa hästar börja vandrat iväg från höet så nu tyckte jag ändå att jag kunde ta Honey med gott samvete. Det tyckte inte hon och gick surt iväg till nästa hötapp och gick dessutom i förvänd öppna för att vara säker på att ha sin rumpa mellan mig & henne hela tiden.. håhåjaja. Efter ett par försök gick jag åt hennes håll men till Sudden istället, vars kroppsspråk sa "men du kanske kan ta mig istället? :D" så jag gosade lite med honom och han fick en liten morotsbit (på marken H! Jag lovar! :)). Sen blängde Honey surt på mig men lät mig komma fram och sätta på grimman och följde med utan större problem. Sureriet slutade i princip när vi kom utanför hagen, då var hon som vanligt. Fick korrigera hennes plats i gången en eller två gånger, men sen var det lugnt.
 
Sen red vi ut, på Rosendalsvägen på väg dit red vi tempoväxling i trav, hon var pigg men lyssnade bra, jag ökade tempot med hur snabbt/långsamt jag red lätt enbart och det gick jättebra. Hon försökte fuska ibland och ta nåt galoppsteg, då kom jag ur balans, men när jag fortsatte rida lätt blev hon osäker och bröt av.  Hon bråkade vid bron och var supertittig vid båthamnen, jag försökte verkligen vara avslappnad vid bron men jag tror att jag spänner mig när vi kommer dit för att jag tror att hon ska bråka och tja, då går det sådär. Hur tusan ska man komma bort från det? Orka ta med ett spö för en sketen bro dessutom.. :( Vi tog en galopp på väg mot båthammnen och jag försökte köra tempoväxling där med men hon är inte lika säker på galoppen ens i vänster, så öka går ju alltid bra men bromsa blir hackig studsbromsning, mja.. Beslöt mig rätt snabbt för att skita i det idag och så fick hon springa som hon ville i galoppen.
 
När vi var framme vid slottsområdet fanns det en väg in i skogen direkt men jag såg en annan som såg mindre urtlängre fram så vi tog den istället. Det var tokfina vägar, packade lervägar = the shit. Vi red en bra bit men var ändå inte närheten av att utforska alla vägar, man skulle kunna vara ute i typ fyra-fem timmar där säkert! Red förbi rätt många gårdar och en gång gick vägen mitt igenom en fin liten hästgård, men resten av vägarna verkar bara vara i skogen utan gårdar. Hon var rätt svettig sen, så från sista gården där > kurvan bortanför båthamnen skrittade vi bara. Eftersom det var kallt när vi red ut hade jag mitt dumma arlse satt på henne ländtäcket och mig själv halsduk men jaaa det var ju ganska varmt nu, både ute och pga galoppen, så vid vändplan vid båthamnen hoppade jag av och tog av henne det, och knöt det runt midjan på mig själv istället. Galopp efter kurvan fram till räddningsplatsen, och sen tempoväxlingar i trav fram till bron.
 
Gula vägen längst ner till vänster var vår utgångspunkt.
 Blå plutten = så långt vi red.
 
En av ponnysarna från lösdriften åt på andra sidan precis vid bron, och då blev hon för första gången osäker på att gå på från ANDRA hållet (hem brukar ju aldrig vara nåt problem) men till slut gick hon. Ponnyn sket såklart i oss hela tiden. Hade tänkt ta lite mer tempoväxlingar i trav hem sen men det var så kopiöst många lördagspromenerande folk längst vägen (fem pers, men det är fan mycket där!) så vi fick skritta tills vi ridit om dom, och sen köra tills vi mötte nästa människa. Hon bryr sig inte och det finns plats men jag tycker det är lite respektlöst att möta andra i trav, oavsett om det är människa, häst eller bil. Plus att hon hade haft en tittig dag och gjort en klassisk galopptvärnit tidigare, så man vet aldrig. Otroligt fin runda, var väldigt nöjd sen. Hon fick torka lite med yllet, och då kom gamla Gizmo och hälsade på! Han & hans ägare stod i stallet förr men flyttade, nu står dom på Wiggeby så de måste vart bara just bakom oss! Tror inte hon kände igen mig men hon låtsades så jag hälsade bara henne och klappade om Gizmo och sen fortsatte jag med mitt. Honey ut i hagen och jag morsade på alla och gick till bussen.
 
 
Och hittade inte mitt busskort.
Eftersom jag aldrig tar upp eller flyttar på det i stallet så så var jag rätt jävla säker att det åkt ur när jag kollat klockan påmobilen på ridturen = kan vara var som helst men jag kollade stallvästen och stallet för säkerhets skull och där var det inte. Köpte ett nytt för tre dagar sen, hejdå 800 spänn! Blev lite uppstressad och arg på mig själv och skulle ju till andra stallet och Hööks före det, men som tur var skulle L åka just då så jag fick skjuts till stationen. Finaste underbaraste snällaste H & J åkte hela vägen till båthamnen och gick dessutom en bit därefter och letade efter det men hittade inte. För det gjorde Jos - på ridbanan som var första stället jag var på i morse. ÅÅÅHH JAG. BLIR. SÅ. TRÖTT. PÅ. MIG. SJÄLV. Hade jag inte vart så uppstressad och fått skjuts just då hade jag kanske kommit på att jag vart där uppe i morse men det gjorde jag ju inte, och hade redan börjat använda nya kortet. Som tur var var det tre kompisar som var i behov av nytt snart så jag kan nog sälja vidare det men jag var väldigt stressad och förbannad på mig själv när jag kom till Björknäs innan jag läst de FB-meddelandena, och var så sjukt ofokuserad och snubblade och var allmänt klantig och disträ. Sen när jag såg det lugnade jag mig lite och fixade allt.
 
Honey har megaskav där sadelgjorden ska sitta och jag var redan trött efter tvåtimmarsrunda på tjejHoney och busskortsdramat så det blev en 40 min skrittur vägen - skogen - Grana - hem. Vid Grana fick vi vada i vatten då det smält så otroligt mycket i deras hagar, men det var inga konstigheter. Har vart lite tveksam att rida Honey barbacka då han har sån kantig, sluttande rygg men det var faktiskt inte så farligt i skritt. Skulle inte vilja trava eller galoppera men skritt funkar absolut. Har honom idag också då M är iväg och tävlar med sin hund, ska även ha insläppet så ska inte ut förrän ikväll. Är fortfarande supertrött från igår och vet inte om min rumpa pallar tre dar barbacka i sträck så vi får se vad det blir för aktivering idag av herrn. Måste dessutom ta mig ut till Runsa och hämta busskortet före men jaja vi får se vad det blir. 
 
Dammig häst (detta efter borstning)!
 
Sillen blev av med skorna igår.. viss storleksskillnad.
 
 
Leriga Sillen :D
 
Väldigt glad att båda mina hästar är mesar som måste ha täcke på just nu, men så snart värmen kommer blir det väl skrattar bäst som skrattar sist ;) Och hellre lera än is!


Kommentarer
Linda

Ho ho hoppsan lerig häst!
Vad är det för storlek på den skon?

Svar: 7:or! (tror jag)
Borrowed Hearts

2013-04-07 @ 23:28:27
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0