En riktigt fin kväll

Igår gick det så jäkla bra med Honey! Hon var på bra humör när jag hämtade henne i Tegeltorp (installningen blev lite framskjuten pga blött stall) och skrittade på i bra takt när vi lämnade gården. När vi kommit en bit började jag med en lösgörande övning som jag hittat i Allt Om Dressyr, hästen ska gå i form och på lodplan men sänka huvudet framåt/neråt mot knäna, för att sträcka ut i hela ryggen. Man gör det genom att behålla drivningen samtidigt som man stegvis länger tyglarna, den går att göra i alla gångarter när hästen hittat balansen. Honey fattade nästan direkt vad jag ville och det kändes verkligen genom sadeln när hon gjorde rätt och sträckte ut ryggen!
 
Eftersom det var en helt ny övning höll vi inte på så länge, när vi kört ett tag och jag fått kvitto på att hon fattat fick hon långa tyglar ett tag, sen gick vi över till tempoväxlingar. Först fattade hon inte alls vad jag pysslade med och blev sur, men jag hann knappt börja "förklara" (genom att berömma när hon gjorde rätt) förrän kronan föll ner. Hon är så smart, och hon vill verkligen förstå! Det är det som är så jävla roligt med ridtravare, viljan finns verkligen där. När hon väl fattat for öronen framåt och hon svarade som den känsligaste dressyrhäst på mina halvhalter. Det gick ännu bättre i trav, i mitten blev hon lite rusig snarare än längde steget men kom snart tillbaka.
 
Det är så himla lätt att kommunicera med henne om man har bra timing och berömer när hon gör rätt. Igår kom hon inte riktigt in i formen i början av traven, så jag var beredd och när hon för en halv sekund kom ner var jag direkt där och berömde henne och släppte på tygeln. Alltså, man riktigt såg hur glödlampan tändes ovanför hennes huvud! Öronen framåt, kugghjulen gick - nu gjorde jag något rätt, vad var det? Samlade ihop henne igen, den här gången tog hon två steg i form innan hon tappade. Direkt beröm, släppa på tygeln. Nu hade hon fått bekräftelse på det hon misstänkte att jag ville och jajjamen, när jag samlade henne en tredje gång gick hon jättefint! (Beröm, såklart!)
 
Det märks verkligen att hon älskar att få klura lite på saker, vi körde tempoväxlingar i traven en bit till och hon hade öronen framåt hela tiden och var så uppmärkssam. Tog en liten belöningsgalopp innan vi istället gick över till intervaller i skritt/trav. Hon reagerade lika positivt på det, men det blev lite mycket att behålla form och göra övergångar samtidigt. Är lite osäker på vad jag ska prioritera, form och sen övergång, eller att få till en bra övergång och sen ta med formen? Igår valde jag iallafall att fokusera på övergångarna. Nedsaktningen till skritt blev lite abrupt ibland så det jobbade vi med, sen skrittade vi genom skogen (balans) & klätterbacken ner till vändplan. Därifrån varvade jag lite intervaller trav/galopp, och skritt/trav. Trav/Galopp gick sådär, vägen från vändplan är normalt en galoppväg för oss i stallet så hon ville springa, men hon lyssnade ändå. Skritt/Trav gick lite bättre och övergångarna jättefina denna gång. Trots rätt mild träning så var det verkligen jobb för henne, hon var lite svettig efter. Skrittade av varggropen och avslutade med lite massage & stretching när vi kom hem, hon tyckte det var riktigt skönt, speciellt stretchingen på hennes vänstra sida, det riktigt ryckte i underläppen på henne! Söta. <3 Måste bli bättre på att stretcha varje gång.
 


 
Sen myste vi ett tag, hon är så fin! Jag tycker verkligen vi har hittat varandra nu. Hon slutade testa mig efter bara nån vecka, men förtroende tar ju ett tag. Det är verkligen nu i sommar som jag känner att vi hittat till ett ställe där hon verkligen litar på mig, och hon är lite som Rauen från marken - hon gillar att mysa men hon vill inte riktigt erkänna det för sig själv. Hon är ju allmänt lite känslig om mulen och ansiktet eftersom hon blev dåligt behandlad som travhäst, men det blir bättre. Hon säger även till när hon vill sluta mysa, men stunderna blir längre och längre. Eftersom hon vart så duktig fick hon 6 äpplen i en hink som "kvällsmat" innan vi gick tillbaka till hagen.


Kommentarer
Anna

Hon är jättesöt. Hur stor är hon? Hur är det att rida vbl jämfört med nordisarna?

2012-09-14 @ 11:31:13
URL: http://beppebloggen.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0