Trav!

Väldigt skön dag i stallet idag. När jag kom var F/Cytra & L/Ingra på väg ut, jag hämtade regnjacka, hacket, västen & grimma och hämtade in Honey. A & H dök upp samtidigt och tog in Valle & Sudden (+ Chevan så han slapp stå kvar ensammen). Gav Honey en snabb avborstning och klädde på henne och sen for vi ut rätt snabbt. Sadlingen gick väl inte precis lika bra idag utan jag fick se en vit tandrad men sen när jag rytit till så gick det bättre. Sur får hon vara, men hon får inte hugga.
 
Det var ett lätt "blomspruteregn" (som jag kallar det) när vi red ut, och vi red Manilla som planerat. Kladdigt på väg upp och ner men annars gick det bra. Hon var lite pustig när vi kom upp men jag tror det var mest från att hon var spänd när hon skulle hitta vägar för att undvika leran. När vi kom ut på vägen var hon superpigg och ville trava, jag lät henne och det blev typ trava tre steg, slänga med skallen, skritt fem steg, trava fem steg.. osv. Efter vägbommen skrittade vi bara, och jag stod fältsits i uppförsbacken. Den är väl eg inte så brant att det behövs i skritt men jag gjorde det ändå. Puuuh vad jobbigt! ;) Det tyckte hon med för hon pustade lite under tiden, kondisen är det väl si och så med just nu. Nåt att jobba på när vi kan börja trava på allvar.
 
 
 
Vi red en bit till när vi kommit upp, men regnet tilltog så inte så himla långt, till den öppna höbalen bara. Sen travade vi tillbaka till backen och det kändes bra, hon var pigg och blev jätteirriterad på att vi inte fortsatte nerförsbacken ner i trav också. När vi kommit ner travade jag fram till bommen (= ganska kort sträcka), kändes bra hela vägen, och när vi kom upp i bommen tog hon några tjuvgaloppsprång innan jag fick ordning på henne igen, haha! :) Hon VILL springa! Vi travade lite på asfalten hem men sen blev det avskrittning, inget hände förutom att hon blev lite skrämd av en mötande bil som inte saktade ner när den körde förbi, men hon hann bara backa 1 steg innan den var borta så sen var det OK. Stretch efter och så fick hon stå i regntäcket medan jag mockade (J har inte tagit fram nåt fleece än), innan jag släppte ut henne i regnet igen. 
 
Som sagt, traven kändes bra men jag ska ändå ta det lugnt med den för säkerhets skull tror jag, bara några småtravar här och där, och hon kommer få bestämma om vi ska eller inte (igår visade hon t ex inga tecken på att vilja trava). Håller hon så är det ju bara öka men det känns fortfarande lite nära inpå vaddetnuvar i benet för att våga chansa. Kunna skritta är ju definitivt bättre än att bara leda henne, även om det såklart känns skitsegt att inte vara igång med att få till högergaloppen än.. Har inte riktigt vågat mig till banan heller, kanske är mest mitt eget hjärnspöke att hon ska vara anti att jobba på banan, men jag spar det hellre tills nån lördag när det känns bra och vi redan är uppvärmda. Just nu tror jag det är bra för mig själv att rida väldigt kravlöst också, jag är överstressad och mår jättebra av stallet, det vore nog en annan femma att behöva vara koncentrerad och trimma på banan..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0