Varför ridskola?

Efter lite Facebook-diskussion tänkte jag förtydliga att jag alltså egentligen inte gillar ridskolor. Vilket ju kan låta lite märkligt nu när jag ska på en lektion på en, så jag tänkte förtydliga lite om allt det. Och innan jag kör igång, ja, jag vet att det säkert finns ridskolor som är undantag från det jag kommer skriva om. Men tyvärr tror jag inte dom är många. Det är lite som travhållning..
 
Jag tror inte många vet det här men en gång i tiden slutade jag rida för att jag tyckte att hästhållning var fel på det stora hela, överlag. Jag har en annan syn på saken idag, men allt det är en annat inlägg (som jag dock förmodligen aldrig kommer skriva). Idag tycker jag att NH är väldigt viktigt. Att man ska gå till roten med problem, och inte spänna på bett, hjälptyglar eller dra åt nosgrimmor. Ingen brandsläckning, med andra ord.
 
Och så funkar dessvärre inte många ridskolor. Hästar avlivas för att de väver istället för att fundera på varför de gör det, det är hjälptyglar till höger och vänster och mycket är bara "för att det ska vara så" (man ska rida på korta tyglar, alltid sitta upp på korrekt sätt, etc). Hästarna står inne långa perioder varje dag, och det är så fel som det kan bli i min bok. Alltså, jag skiter i om RGB's hästar blir motionerade fem gånger om dagen. Att de inte får gå i hage pga skaderisken är helt vidrigt. Tur att så inte är fallet med alla OS-hästar (t ex Lunatic får gå i hage), om än säkert de flesta. På helgerna brukar jag se ridskolans hästar i en hage, en skittråkig leråker med ett par träd att tugga på. Den är visserligen rymlig, men det är MÅNGA hästar i hagen, och de flesta står bara och ser skituttråkade ut. Det gör lite ont i mig, om jag ska vara ärlig. Ser inte ut att vara ett kul hästliv. Oavsett hur mycket motion de får. Men jag vet faktiskt ingenting mer om ridskolan jag ska till än just det. Var den ligger, och de hagar jag ser från bilvägen. Det är dels därför jag vill dit, för att se om det är ett ställe jag i ärlighetens namn kan ställa mig bakom att rida på.
 
Förmodligen kommer det inte vara det. Jag kommer dit inte bara med dessa krav, som det känns som att de redan misslyckats med att uppnå, utan även att instuktören (som är ridskolechefen) ska vara bra. Jag red i flera år på LRK (Luleå Ridklubb) för Maria Gyllbring och hon var en jävla bra instruktör. Storleken på gruppen spelar egentligen mig roll, så länge jag känner att jag utvecklas som ryttare på mina lektioner, och att jag får hjälp med mina problem/att instruktören ser mig. Det är mitt minne från min senaste ridskola och får jag inte det nu.. Nä, tack och hej. Problemet med ridskolor på den här fronten är väl just det att folk inte anser sig ha så mycket problem, utan bara kommer dit och "vill lära sig", och gör det instruktören säger år ut och år in. Jag vet, för jag gjorde det. Jag är väldigt lättlärd generellt, och tror defenitivt att jag hade kunnat utvecklas snabbare nu när jag ser tillbaka. Fast å andra sidan, hade jag några krav på det? Nej. Det kan jag ju inte säga. Då var det ju veckans bästa dag, den enda dagen med hästar. Så om jag knappt blir sedd på onsdag, och utöver det inte får hjälp med det jag vill jobba på, nej då är det tack och hej. Men det blir det nog som sagt oavsett.
 
Så varför ska jag då ens dit, om jag nu har så jävla svårt för ridskolor? 
 
1. Jag vill hitta tillbaka till dressyren. 
Jag har ridit på ridskola 8-9 år (tror jag, minns inte exakt), men har sen ca 13 år tillbaka enbart ridit privathästar som medryttare, och känner att jag tappat mycket. Jag är en aktiv ryttare idag och har inga problem med grunderna, men har tappat mycket sits efter för många skogsturer, och har inte hoppat eller ridit väldigt mycket dressyr på flera år bortsett från nån enstaka lektion här och där. Jag känner att en bra bit sitter kvar i muskelminnet, vilket gör att jag minns "på ett ungefär" hur man gör skänkelvikning, framdelsvändning, öppna etc - men inte exakta hjälper. Visst, man kan googla sig till sånt, men alltså det är inte samma sak. En tidning eller blogg ser inte Honeys motreaktion. Nu tror jag ju i ärlighetens namn inte att det blir nåt hallelujah moment på onsdag där allt det här kommer på rätt plats, utan det är framför allt min sits jag fokuserar på nu. Jag vill ju nästan ha skäll, så jag vet vad jag ska jobba på. Kan jag sen plocka upp nånting annat denna enda sketna lektion, ja, då är det bara bonus. Och med rida dressyr menar jag alltså nu inte att jag ska rida några program på Honey, jag vill hitta tillbaka till dressyren för att stimulera och hjälpa henne, lösgöra och bli stabilare & jämnare - men även för att jag tycker det är kul, såklart!
 
2. Jag vill rida för instruktör.
Så himla gärna. Jag vill börja utveckla mig själv och det finns väl ingen jävel som inte tror att det är bra att rida för en kunnig blick - om man inte rider för fel instruktör. Och det är ju det som är så jävla svårt. Att hitta någon som (nu snor jag L's ord från FB) finns inom vettigt avstånd, sedan ska det fungera med personkemin, pedagogiken/hur personen lär ut och dess kunskap. Det som är kanske jobbigast av allt är att jag vet en instruktör jag vill rida för, och har ridit för tidigare. Men Marika bor långt bort och vill därför att vi är minst 4 pers för att hon ska tjäna på att åka till oss. Det är ju helt självklart. Men lite frustrerande, speciellt nu när vi inte är så många längre. Vi fick till det i våras, men det är helt andra hästsituationer i stallet nu som gör att det nog inte kommer funka mer. Plus, jobbigt att vara beroende av andra för att få till det. Det bästa vore ju om man kunde få ut nån bara för en själv. Det värsta av allt är väl att jag inte ens har ord på vad jag söker för typ av instruktör. Dressyr och hopp, ja, fast "inte sådär som på ridskola". Det ska vara okej att vi tar det på långa tyglar om det går, man ska ta höjd för Honeys historia och hur hon är, det ska vara okej ett rida dressyr på hackamore osv, och då vill ju jag ha hjälp med vad jag ska tänka på för det. Vad kallar man det? NH-dressyr? Haha.
 
3. Det är det enda jag har råd med just nu.
Jag har hört om en lite mindre ridskola i Norrort inte så långt från mig som låter väldigt harmonisk och fin, man får rida i små grupper på 4-5 pers och så. De hade typ 10 hästar bara. Det är bara det att de även tog typ 700:-/lektion där. Och det har jag inte råd med just nu. Här betalar jag 255 för en provlektion. Skulle jag bli av med Honey och inte hittade nån annan kunde det väl vara ett alternativ att kolla upp den, men.. ja.


Kommentarer
Linda

Man kallar det för Centrerat ;)
Ha ha, jag tjatar ju värre än om jag skulle värva nån till en sekt.
Men det är säkert skillnad på instruktörer inom det också. Men ni har ju den bästa där i krokarna. Lotta Månnson. Hon är HELT underbar. Och väldigt förtåeende för hästen osv osv.

Nåväl. Jag ska sluta tjata. Jag tycker du tänker så himla bra =)

Men jag som tyckte 255 lät svindyrt för en ridlektion men hallå 700!!! Mamma mia.
Vem har råd med det?

Var tvungen att kolla LRK och där kostar det 137 kr/lektion vilket jag tycker är nog dyrt.
Inte lätt att bo i stockholm alltid...

Svar: Hihi jaa men ju mer du tjatar ju mer intresserad blir jag faktiskt! ;) Ska kolla om jag hittar rätt på henne då!
Jag VET. Den stora nackdelen med Stockholm, defenitivt. Läste en jämförelse på ridskolepriser och tror LRK var med i Topp 10 billigaste i landet.. Runt 400 kan jag tänka mig för en bra tränare en gång i månaden typ, men 700 är ju lite saftigt ja..
Borrowed Hearts

2012-11-20 @ 23:40:28
URL: http://stjarnstalar.blogg.se
Linda

Så bra =) Hi hi.
Det är en sån himla häftig känsla att få hästen med sig med bara små lätta ändringar i sin kropp. Så himla lätt det är att rida egentligen. Så alla borde få känna på det.


Jisses ja. Kollade råne ridskola också och dom tar en hundring. Fast dom har ju knappt nå ridskole ästar heller. Lite skillnad.

Svar: Verkligen!
Borrowed Hearts

2012-11-21 @ 23:50:03
URL: http://stjarnstalar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0