Bra pass på banan

Jag blir så nöjd med mig själv när jag får kvitto på att jag gör rätt! Positiv förstärkning works both ways.. :)

Igår red vi på banan igen, och till en början var hon riktigt grinig & tjurig, som i lördags. Jag skrittade bara på lång tygel och krävde inte så mycket mer av henne än att hon skulle gå på spåret till en början (nog så stort krav tyckte hon!). Var hon ställd rätt, fine, men inget jättekrav. Volter & volt tillbaka, åttor.. Och så tänkte jag på min sits, det var verkligen som en nybörjare. Ner med hälarna, bak med axlarna, sitt på de tre sittbenen, bak med benen (lodlinje!), lite upp med händerna, upp med blicken! Och repetera, repetera, repetera! Det gick rätt bra när jag tänkte på det, det är när jag tänker på vad Honey gör som jag blir distraherad och tappar. Var lite dålig med de tre sittbenen igår måste jag erkänna, men benens position kändes för det mesta OK. J var med och vi pratade lite om henne och hon tipsade om hur hon gjorde halt/ryggade. Vi bestämde också att vi skulle longera varandra nån måndag så man kan fokusera på sits & jämnhet på volten, jag har lite dålig balans på volt så det blir nog kanon! :)

När J gav upp för kylan jobbade Honey & jag vidare med en övning Marika gav mig åt Rauen när han var stressad, men som också funkar bra för lösgörande; serpentiner med en volt i varje sväng, upp och ner för hela banan. Testade också lite skänkelvikning och tyckte det gick rätt bra! Ev är hon lite för böjd baktill, men helt OK!

Testade på trav på långa tyglar och försökte bromsa enbart med sits, men det gick inte jättebra.. Fortfarande lite överskottsenergi i damen. Vi gick alltså tillbaka till skritt och voltade och voltade och volt tillbaka med avslutande skänkelvikning, vänd snett igenom (lite vingligt) med avslutande skänkelvikning, och höll på så ett bra tag innan jag tog lite tygel och då gick hon JÄTTETREVLIGT :)

Vi jobbade med samma sak en stund till innan jag provade trav igen och då gick hon mycket mer samlat. Fortfarande lite springit och vill inte vara med ut i hörnen, men betydligt bättre än gången innan iallafall. Vi hade nog kunnat jobba i skritten lite mer och sen testat trav igen, men det kändes lagom för dagen där, så vi körde bara lite skritt igen innan vi avslutade för dagen. Men det var verkligen kul att se att jag tänkt rätt. Mycket lösgörande, länge, lång uppvärmning, och DÅ går det att jobba fint. Helst skulle man ju värma upp utanför banan så man kan börja med det lösgörande direkt men då måste man ju dra på reflexer :p

Hon var mycket trevligare på gången efteråt än hon var före också, det är hon väl iofs i regel men ändå. :) Jättekul, kändes som en bra start & en fin "tankeridtur". Kul att gå från banan nöjd, det var ett tag sen faktiskt! Bra för både henne & mig.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0