Ryggont

Säg den häst som är perfekt & frisk som en nötkärna! Honeys vanligaste krämpa är ryggont - främst när hon blivit för kall. Igår regnade det en hel del och hon hade inget täcke på, så jag misstänkte att det inte skulle bli nån ridning när jag kom till stallet. Jag klämde lite på henne i hagen och hon verkade öm då, men ibland kan hon vara så och sen OK efter lite pyssel.

Tog in båda två som vanligt - Honey kan lämnas ensam en stund i hagen men inte Mårten som får stå i en box om jag rider ut ensam. Honey var superlerig efter regn & rullning så jag beslöt mig för att göra en ordentlig genomryktning - det händer ju inte så ofta på sommaren ändå. Först körde jag igenom hela henne med Magic Brush, sen vanlig, och till sist ryktade jag henne. Hon försökte "ducka undan" Magic Brushen men det kan hon göra ändå så jag tänkte inte så mycket på det. Däremot när jag kom till ryktningen så hade jag hållt på ett litet tag när hon plötsligt högg efter mig! Hon kan göra det ibland men verkligen inte ofta och hon VET att hon inte får (oftast händer det bara ibland när man drar sadelgjorden) - så det kändes som ett rätt tydligt tecken på att hon var öm i ryggen. Slutade borsta och gjorde en mer ordentlig genomklämning och nej, nån ridning blev det inte.

Ryktade klart henne & myste en stund sen innan jag satte på regntäcket och de fick gå ut i hagen igen. Mårten var så himla bökig och jobbig när jag skulle släppa honom så jag blev sur och tvingade honom att göra lite markövningar (backa, flytta, följa, stanna etc) i 5 minuter tills han verkligen hade all uppmärksamhet på mig. Det är väldigt viktigt att hästar respekterar alla människor och inte bara "sina egna" - annars kan det bli livsfarligt att gå in i en hage! Inte för att det är SÅ illa med Mårten, men ni fattar nog vad jag menar ;) Jag tycker markträning och trickträning är väldigt roligt, det är alltid kul när man ser hur snabbt hästar fattar!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0