Zen Horselife

Det finns inget som gör mig mer avslappnad än att vara i stallet. Jag har hängt i stall sen jag fick röra mig utomhus utan vuxen övervakning (bodde granne med ett stall) så det sitter inbankat i min ryggrad att i stall är man lugn och stressar inte. Man springer inte, stojar inte. Men det kanske bästa jag vet med stallet är att det nog är en av de få sociala sammanhang där ens yrke är totalt ointressant. Jag tycker om mitt jobb men att säga att man jobbar på Backoffice på bank låter inte alltid så sexigt. I stallet spelar sånt roll. Det som är intressant är hur du är i stallet, med din häst och i relation till stallgemenskapen.

Jag har Honey på måndagar och lördagar, och det är rätt bra med måndagar. Ofta blir ju de dagarna som de blir och då är det så himla skönt att bara få ställa sig och varva ner genom att mocka bajs. Allt det där som är stressigt och galet på jobbet, det skiter ju stallgrannen i. Nu ska vi ju prata om vad som hände med den där tävlingen förra helgen, vem bryr sig om nåt ruttet jobb? I löööv it. Dessutom kan man inte jobba över på stalldagar, något som jag annars är rätt bra på. Men på stalldag går det inte, hur bra som helst!

I måndags när jag kom till stallet sken solen fastän klockan blivit över 6 på kvällen - HUR underbart?! Istället för att mocka först gick jag istället och hämtade baby i hagen. Mötte Cytra & Ingra med ägare som vart ute på betespromenix. Hade egentligen tänkt rida på banan men eventuellt blir det träning för Marika på lördag så vi red ut istället, till Vändplan, klättring upp genom skogen och så Göranstorpsvägen hem. På ditvägen övade jag ställning med enbart sits igen, men även öppna och sluta. Det gick jättebra! Fortsatte med ställningen i traven och tempoväxlingar i galoppen. Hon blev lite okoncentrerad i traven hemåt för hon gick bara och väntade på galopp, men sen gick det bra i skritt igen. Vi avslutade med en busgalopp och sen hoppade jag av och ledde henne hem, dels för att sträcka ut mina egna ben (som fått jobba under den kontrollerade galoppen) och dels för att Honey skulle ta det lite lugnare än om jag satt på.

Tog inga foton då min iPhone var nästan urladdad så ni får ytterligare en arkivbild. :)




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0