Träns

Det här med träns och bett är ju en evig stötesten i hästvärlden. Jag har testat det mesta, mest "vanliga" två/tredelade bett eller gummibett eftersom jag ridit på ridskola såklart, men när min förra medryttarhäst Rauen blev omedgörlig testade vi pelham ett tag. Det hjälpte inte och han hatade det, så vi slutade lyckligtvis med det. Honey har flera träns, mest rider vi med hackamore - ett så kallat ponnyhack. Lustigt nog så googlade jag ponnyhack nyss - och hittade bilder på Honey, haha!

Rider jag Honey på banan blir det med hennes tredelade gummibett, hon är inte superförtjust i det men när hon väl fått på sig det är det ingen kamp, det är mest när just blivit tränsad som hon står och gojar med det ett tag. ;) Jag har testat hacket på banan också men det går inte lika bra och det är min okunskap om bettet som gör att det faller. Jag är ju engelskt (rid)skolad när det kommer till ridning, så när det ska "skärpas till" blir jag jätteförvirrad av hacket. Däremot älskar jag det ute!

Honeys ägare J har även ett sidepull till Honey, men jag har inte vågat testa det än, känner att min kunskap om sidepull är lika med noll och jag vill veta lite mer HUR jag ska rida med det. Kanske testar jag det lite på banan nån dag om jag tar modet till mig.. då är det ju inte mer än att man kan gå och byta. Jag skulle däremot jättegärna vilja testa ett bettlöst "crossunder"-träns nån gång! Det sägs vara det mildaste tränset men ska ändå vara effektivt.

Innan jag började rida Honey hade jag inte så mycket erfarenhet av bettlöst eftersom jag mest ridit gasenibotten-nordisar, men nu börjar jag bli mer och mer nyfiken på om det kanske hade funkat med bettlöst på dom med? Känns faktiskt inte helt otroligt. Det viktigaste tycker jag, är att hitta ett träns/bett/bettlöst träns som ens egen häst gillar - vissa går bäst på hack, andra hatar. Vissa funkar inte alls med crossunder, andra blir som drömmar. Precis som människor är alla hästar olika och det gäller att kommunicera med hästen och se vad som funkar bäst.

Pratar vi ren snygghet vet jag dock direkt vilket som är mitt favvo - pullarträns!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0