Toalett

Just nu sitter jag på bussen till Arlanda, ska flyga till Göteborg och hålla utbildning för mina kollegor i väst.

Härom dagen när jag mockade funderade jag lite på just boxunderlag, och hur många olika underlag jag mockat i min tid. Lustigt nog så tycker jag att det verkar som att man föredrar vissa underlag i vissa delar av landet - ungefär som att vissa banker är starkare i vissa delar. Det kan ju vara en slump, eller kanske mer troligt en kostnadsfråga. Men det är ändå lite kul.

Jag kommer från Luleå från början, och alla stall jag varit i där (med undantag för ett) använde spån. Spån är väldigt lätt att mocka i, men det har en tendens att bli väldigt dammigt också. Men i Norrland verkar det vara storfavoriten. Undantaget var när det ett tag stod travhästar i mitt grannstall, som jag hjälpte till med nån gång här och där. De stod på halm ett tag, och sen på tidningspapper. Halm tyckte jag var OK att mocka i, men det är inte för alla hästar. Tidningspappret var dock inget roligt. Säkert jättemycket bättre än spån för känsliga lungor, men fy tusan för att mocka i skiten (no pun intended)!

När jag började rida i Stockholm upptäckte jag att torv var den stora favoriten här. Jag tyckte det var jättesvårt i början och att allt såg likadant ut, i synnerhet eftersom den häst jag red då stod i ett kallstall och hade bädd under den lösa torven. Dock är torv min favorit nu, när man mockat i det ett tag lär man sig se bättre och nu tycker jag det är otroligt snabbmockat och kanske framför allt mer ekonomiskt. Både med spån, halm & tidningspapper får man lätt med rent, medan torven är mycket lättare att sila. Nästan som kattsand!

Det enda jag nog inte testat är pellets - det finns både i halm, torv och spånvariant och verkar vara väldigt populärt bland de som har det men jag har aldrig sett nån som faktiskt använder det. Det kanske är populärare i Skåne eller på västkusten? :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0