Träning på allvar!

Fytusan vilken skitkväll jag haft, skulle verkligen vilja åka till stallet idag. Men på lördag är det dags och då jäklar ska jag få arbeta! Då ska nämligen Marika komma och läxa upp oss! Haha neej.. men vi ska rida för henne, jag & en av Mårtens medryttare, och så Valle & Sessans ägare. Åh vad kul det ska bli, är mycket pepp!

Hästen jag red före Honey (i samma stall) hette Rauen och var en väldigt vacker nordis. När jag började rida honom var det inga märkligheter, men sen fick han lite ont i ryggen och det tog ett tag innan vi fattade att det var just det så när vi väl fått till det så var han så otroligt hetsig. Hans ägare hade tänkt skicka honom för tillridning hos Marika, men istället blev det så att hon kom till oss och så red jag Rauen för henne varannan vecka. Första lektionen var i princip bara One Rein Stops, men efter ett antal veckor var det helt andra bullar. Det var bara jag som red honom just då (eller bara jag som red till honom ska jag säga, andra red på skogsturer & så) så det var otrolig häftigt att veta att de framsteg vi gjorde, var det jag som kunde ta cred för. Om jag nånsin får min egen häst är det verkligen något jag skulle vilja uppleva med den med!

Honey är det inte så mycket problem med som så, men jag kan känna att det går dåligt på banan för oss, och jag känner att jag kanske inte riktigt pratar hennes språk helt. Jag ger ofta för hårda skänklar, förmodligen för att jag gjorde det på Rauen, och ja, jag skulle vilja ha nån som ser var jag gör fel och vad jag ska tänka på när jag rider henne. Och just det är Marika så himla bra på, att se hästen och ryttaren och var de ska mötas tillsammans! Sen stör det mig lite att Honey alltid tar vänster galopp, jag vill ha lite tips på hur vi får henne att ta höger också. Nu ska jag bara försöka bestämma mig för om jag ska rida henne på bett eller hackamore på lördag.. men det blir nog bett såhär första gången. Blir det här en fortlöpande grej (hoppas!) så kanske jag testar hacket längre fram.

One Rein Stop på Rauen förra våren
(här tar jag det dock fel, man ska dra bakåt för det ger en mer kraft i armen)

Mer uppfostran via One Rein Stop.
Ni kan se en bra video om One Rein Stop här

Och så beröm när han går fint - minst lika viktigt (om inte viktigare!)


Kommentarer
Maria

Huh. Har missat den här bloggens existens. :)

2012-04-19 @ 20:10:48
URL: http://vildvittra.se
Ann

Den är ju ganska ny :)

2012-04-20 @ 20:55:23
URL: http://borrowedhearts.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0