Lektion!

Det gick jättebra idag på lektionen! Åh, jag är helt exalterad fortfarande, det gick super! När jag hämtade henne i hagen var hon lite tjurig och det gick sådär när vi värmde upp. Anders & jag redovisade problem och önskningar för Marika, och sen körde vi igång. Min & Honeys första utmaning var att få henne att gå i form. Det tog inte så lång tid förrän hon fattade i skritten, men i traven gick det inte alls. Vi red fyra varv och hon sprang bara med huvudet uppe. Marika föreslog att jag skulle testa mellan ett par fyra-sex stolpar, gick det inte så gick vi ner till skritt tills hon gick bra där, och sen testa igen. Vi fick jobba så ett bra tag men till sist släppte det! När vi bytte varv sen fick vi jobba ett tag till, men till slut gick hon fint åt båda hållen! Åh, det finns nog inget häftigare än när man kämpar och kämpar och sen helt plöstligt så går det.

Och hon hon vill, hon försöker! Hon är så himla duktig! Nästa utmaning, den lite svårare, var höger galopp. Honey går bara i vänster just nu och det är ju inte alls bra för muskulaturen. Vi testade en hel drös olika saker; först red jag lätt på fel ben och tog galoppskänkel. Vänster.
Red lätt på fel ben, ställde utåt, galoppskänkel. Vänster.
Red lätt på fel ben, ställde utåt, ingen galoppskänkel utan bara pådrivning tills galoppen kom. Vänster.
Red lätt på fel ben, ställde utåt, ingen galoppskänkel utan bara pådrivning tills galoppen kom och JUST innan jag kände att hon skulle in i galopp tog jag en högervolt.

Vi fick prova tre-fyra gånger innan det gick, men det gick! Hon blev så förvånad själv att hon snubblade till och gick ner på knä, men jag satt kvar & hon var OK. Efter lite mer övande av formen testade jag igen och det gick, och då bara körde jag. Ett, två, tre, kanske att det blev fyra varv, jag bara körde, helt utan att tänka på nåt annat än att hon inte fick sakta av. I början var hon skitskakis och tyckte det var läskigt, men efter ett tag insåg hon att det inte var så farligt. Åh vilken lycka, jag var stolt som en tupp! Så jävla underbar känsla! Efter det slutade vi, men nu ska vi öva på det här som tusan. Jag själv fick beröm också, Marika tycker jag har väldigt bra timing, och de andra tyckte också jag var duktig. Tyvärr blev det inga ridfoton, jag försökte dra med min kompis Anna som fotograf men hon jobbade dessvärre. Men nån gång ska det väl blir av.

Matchade vojlocken väldigt bra idag! Inget planerat, men kul ändå ;)


Såhär glad (x en biljard) var jag efteråt. Åh vad kul det var!


H/Sessan & L/Mårten får instruktion & tips av Marika.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0